Nou...ik denk dat Misha deels gelijk heeft. Als je normaal rijdt, maakt het inderdaad niet zoveel uit wat voor band je rijdt. Ik denk dat juist het verschil gemaakt wordt als het er op aan komt....dus, bij een noodstop of bij een flinke uitwijkmanoeuvre. Ik denk dat je dán goed verschil ziet tussen een nankang/linglong/etc of een Pirelli/michelin/etc band
Ik denk dat veel mensen dat vergeten. Je hoort vaak de verhalen zoals hierboven ook; dat je pas moet gaan denken aan een betere band, wanneer je meer vermogen onder de kap hebt. Dus...met een 1.0 of een 1.3 zou het niet zo interessant zijn om een dure/kwaliteitsband te plaatsen? Ik ben het er iig niet mee eens.
Maar, de discussie ging over stretched/platte banden icm bochtenwerk.
Qua stretched banden heb ik niet echt veel ervaring...ik heb een aantal auto`s gehad met lichte stretch en heb hier zelf eigenlijk nooit problemen mee gehad. Maar nou hadden deze dus ook lichte stretch en geen stretch zoals deze:
Wat je vaak hoort en leest is dat men met de stretch zoals hierboven ook meer druk in de band moeten pompen, omdat deze anders steeds over de hump terug schiet. Mijn mening: als je dat moet doen om je band op z`n plek te houden...neem dan aub een bredere band...dat kán niet goed zijn. Met normaal rijgedrag zal de band misschien wel blijven zitten, maar wat gebeurt er wanneer je flink moet uitwijken o.i.d.? Komt er dan zoveel beweging in de band dat hij er alsnog weer af schiet?
Wat betreft platte banden....wat ik zelf fijn vind is een band met redelijke hoogte...dus voor mijn Golfje 2 een 195/50/15. Ik heb ook 195/45/16 gereden op de Golf en je voelt inderdaad meer van het wegdek, maar qua gevoel heb ik liever de 195/50/15. Ik denk dat dat ook een gevalletje smaak is. Een 185/65/14 rolde mij iig teveel over de band door de hoge wang...
Volgens mij is het wel zo, dat door de rol van de band, dat je wat meer gewaarschuwd wordt door de auto...dus wanneer je een hele platte band hebt en je een snelle bocht neemt, dat je hier ook later voelt dat de auto gaat glijden..en dat je dan eigenlijk al moet ingrijpen op het glijden ipv het corrigeren om niet te gaan glijden met een band met een iets hogere wang...correct me if I`m wrong..