View Single Post
Old 07-01-2015, 00:22
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Waar zit dit hem in? Flowen die moderne koppen niet lekker?
De Audi STW motoren gooiden er wel wat meer uit...

Ik ben hier al best wel een paar jaar mee bezig in de hoop dat er andere nokkenassen voor op de markt komen enz, maar ook dat wil niet vlotten.

Het zit hem in verschillende dingen zoals dat alles komt te veranderen op het moment dat er bijvoorbeeld zwaardere klepveren worden gemonteerd. De tuimelaars krijgen het hier door zwaarder en het mechanisme waardoor deze automatisch op druk blijft zal hier door ook problemen krijgen. Je kan deze hydraulische pennen gaan vervangen voor starre waardoor deze weer 100% mechanisch is. Dit met sterkere tuimelaars zou dan theoretisch moeten werken, maar dan moet er wel de ruimte ruimte zijn hier voor. Ook het nokkenasprofiel krijgen ze nog niet goed en geeft nog veel problemen omdat deze kop speciaal ontwikkeld is voor het FSI hoe goed hij ook is voor wat de flow betreft.
Ook zitten er veel gaten in zoals voor de FSI-injectoren die weer dicht gemaakt moeten worden en hier door verloren ruimte is en zwakker zal zijn tegen over de oudere cilinderkoppen waar geen FSI injectoren in hoefde

De motoren van tegenwoordig zijn veel compacter en hebben wel veel meer vermogen. Hier door is de marge is vele malen kleiner waardoor deze motoren al dichter bij het maximale vermogen zitten tegen over de oude motoren die nog "lomp" duurzaam gebouwd werden.
Wel zijn de giet-proccesen verbeterd en ook de legeringen zijn beter geworden, maar waarschijnlijk dat dit niet maximaal benut wordt omdat er steeds goedkoper geproduceerd moet worden.

Ik denk dat de tractorpulling en het dragracen hier wel een goed voorbeeld van is. Het zijn hier dan ook de oudere motoren die beter tegen het grote geweld kunnen.

"Vroeger was alles beter" geloof ik niet in, maar ik ben er wel van overtuigt dat bepaalde combinaties (Cilinderkop, Onderblok, krukas enz) het heel goed doen in bepaalde tak van sporten en dan moeilijk te evenaren zijn.
Ook is het zo dat als iets goed werkt, hier alles op word doorontwikkeld. Hier door word het ook alsmaar moeilijker om met nieuw spul aan de gang te gaan waarvan je van te voren al weet dat het heel lang zal duren alvorens het oude word geëvenaard, laat staan te verbeteren. Een paar stappen terug om met iets nieuws te gaan beginnen wil niemand in de sport, want dat betekend achteraan rijden

Het nieuwe spul krijgt alleen de kans als dit door het reglement niet anders kan. In de Rally Cross is er nog heel veel vrij waardoor er nog maar weinig met nieuwe motoren aan de gang gaan. Als zij verplicht worden om met een recente motor te moeten gaan rijden, zal dat voor iedere rijder het zelfde nadelige effect hebben door met zijn allen een paar stappen terug te doen om zo gedwongen te worden om aan de gang te gaan met het verbeteren van het nieuwere spul.

Al met al is dit een zeer lastig verhaal
Reply With Quote