Quote:
Originally Posted by MelG60
Ik hoor net van mijn maat dat bovenstaande alweer achterhaald is en er nu met motoren met de 2.0 FSI kop gereden word (zonder directe inspuiting) op 06A (FSI en 1.8T en 06? (TDI) onderblokken. Dit geld dan voor de jongens met grote budgetten en fabrieksondersteuning.
|
De 1.6 WRC motor is een heel ander blok en gebaseerd op de kleinere motor van VW.
Volgens mij zit er in de New Beetle een 1.6L met 540pk die gebaseerd is op de WRC-Motor. Dit VW onderblok zat ook aan de Xtrac aandrijflijn geschroefd zoals hij op de stand stond van Xtrac een paar weken geleden in Keulen.
Ik wist van de restrictie en dat maakt het alleen maar meer bijzonder hoeveel zij uit deze motoren weten te halen.
Ik weet dat de 16V cilinderkop niet op het nieuwere diesel of 20V onderblok past zonder aanpassingen. Ik hou er niet van om kanalen dicht te lassen enz. waardoor in mijn ogen het oudere 1z Diesel onderblok nog steeds beter geschikt is voor de 16V cilinderkop zoals de Duitsers deze ook gebruiken voor het drag-racen.
Er heeft een artikel in een Motorsport-magazine gestaan over de VW Rally Cross motoren. Het schijnt zo te zijn dat er een bedrijf is die bezig is met de ontwikkeling van een nieuwe 16V cilinderkop speciaal voor de Rally-cross omdat zij de nieuwere cilinderkoppen niet geschikt krijgen.
NG-Motorsport heeft de 16V kop ook al veel beter weten krijgen door hem CNC te bewerken. Deze is steeds verder doorontwikkeld en vooral aan de uitlaatzijde hebben zij veel kunnen verbeteren.
Ik zal nog wel even tijd nodig hebben voor dit alles. Erg leuke materie, maar jammer dat ze het nieuwe spul wat beter is voor wat de flow en Olie-afvoer enz betreft, de kwaliteit niet zo goed kunnen krijgen als het oudere spul wat zich beter leent voor de motorsport.
De 2L FSI atmosferische motor uit de Skoda S2000 krijgen zij ook niet verder dan de 265pk tov de grotere vermogens uit de oudere motoren worden behaald.