View Single Post
  #185  
Old 05-01-2015, 21:11
MelG60 MelG60 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,449
Default

Rallycross supercars motoren zijn restrictormotoren (45mm) met luchtomloopsystemen (zoals tibuc) die gemaakt zijn om zo efficient mogelijk te vullen; hoge compressie (min of meer vrij) en dikke nokkenassen (max 14mm lift en duratie vrij) voor dit regelement is de 'oude' 16v kop ideaal omdat je er makkelijk een woest profiel nokkenas op kwijt kan. Dat de positie van de kleppen en (vooral) de uitlaatzijde nogal beperkt is maakt niet uit omdat door de restrictor (en de gereguleerde inhoud van het inlaatspruitstuk) het volume wat de motor bij een hoog toerental doorpompt veel minder is dan zonder de restrictor. De meeste Rallycross VW motoren komen momenteel bij Trollspeed vandaan, werden ze vroeger nog wel eens gebouwd op een 058 basis (idd TDI of ABF onderblok) tegenwoordig op basis van een 2.0 FSI onderblok (degene met de standaard stalen hoofdlagerkappen) of op 06A 1.8T basis. Allen met het oude type 16v kop. De enige Lehmann motor is ook een 1.8T onderblok met een ABF type kop, de auto van Tanner Foust had/heeft een 1.6 motor op basis van de Polo WRC motor (1.6 heeft wat voordeel in het regelement en maakt niet veel uit ivm restrictor)
__________________
1991 Golf GTI 20v 4x4 677pk
1989 Golf 20v turbo 4motion
1990 Golf GTI G60
1990 Golf GTI 16vG60
1991 Golf GTI G60
1991 Golf GTI Edition one G60
1983 Golf GTI 16vG60
1983 Golf GTI G60
2000 Audi S3
Reply With Quote