View Single Post
Old 05-01-2015, 13:48
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore

Quote:
Originally Posted by Lieuwe
Van TT-RS naar TFSI naar 1.9 TDI blok ... gaat lekker hier

LOL, Bezuinigingen

Alleen jammer dat het goedkoper lijkt dan dat het straks zal gaan zijn

Omdat het een hobby-auto is en ik er zelden mee zal gaan rijden wil ik er uit halen wat er in zit en moet als basis een 2Liter motor zijn om nog mee te kunnen doen in de juiste klasse.
De Sequentiële bak is gebouwd voor 800Nm, dus kan aardig ver gaan met de 2L motor

Na de TFSI-Motor spreekt de 20V Motor mij meer aan, maar deze laat de hogere turbo-druk niet toe doordat de cilinderkop te fragiel is en zal gaan scheuren.
Dit geld ook voor de TFSI-Cilinderkop en al het nieuwere spul eigenlijk.
De TFSI Cilinderkop is erg mooi voor wat de doorstroming betreft, maar de tuimelaars zijn te fragiel voor de zwaardere klepveren en ook krijgen ze het nokkenasprofiel nog niet goed. Daarbij is de 16V kop ook erg makkelijk mechanisch te bouwen en zijn er nokkenasvarianten in overvloed.

Door dat er veel meer materiaal zit in de oudere motoren/cilinderkoppen en er veel meer materiaal tussen de kleppen en poorten enz zit, kan de turbo-druk veel verder omhoog ondanks dat de flow wat minder is.
In de rally-cross rijden ze dan ook met meer dan 3bar turbo-druk.

Voor mij is dit ook even bijstellen, omdat ik veel liever met het nieuwere spul aan het werk ben.
Ondanks na wat de Duitsers er uithalen was ik nog steeds niet overtuigt. Pas sinds dat ik mij heb verdiept in het rallycross ben ik er zeker van dat dit dan ook de beste keuze is om met extreme vermogens te kunnen gaan rijden.

Als VW Motorsport deze combi gebruikt voor in de wereldkampioenschappen rally cross, zal het echt wel de beste keuze zijn lijkt mij
Reply With Quote