27-11-2014, 19:21
|
 |
Volksforum Aandeelhouder
|
|
|
|
ik weet hier dan misschien nog niet zo superveel vanaf, maar ik weet wel waarom op snellere, duurdere en vooral zwaardere auto´s vaak dikkere remmerij gezet word. ze maken de schijven + klauwen/blokken groter en breder, omdat de auto zwaarder is. wanneer je remt is het oppervlak waarop je remt bij de remschijf dus groter en sta je sneller stil, zo is dat ook met het aantal pots op een remklauw. hierbij word het oppervlak waarop de remvloeistof de druk uit kan oefenen groter, waardoor je dus automatisch meer kracht kunt uitoefenen op de blokken
hierdoor kun je dus meer kracht op een groter oppervlak overbrengen en komt de auto sneller tot stilstand. de warmte kan dus ook afgevoerd worden doordat de oppervlakte groter is, hierdoor heb je ook minder last van fading omdat je schijven en blokken een stuk minder warm worden. je hebt dus een win,win,win situatie
bij lichtere auto's zoals bij een hot hatch lijkt me dit juist meer alleen om de warmte af te voeren, je hebt de grotere oppervlakte niet echt nodig omdat de auto niet zwaar is, maar je kunt er wel nog steeds sneller de warmte mee afvoeren om ook weer fading te voorkomen
de vertraging (remmen) van een auto heeft meer te maken met de massa en de remkracht van de auto, niet de snelheid.
just my 2 cents.. 
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)
'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
|