Er staat hier een foutje in, er zijn twee cilinderkoppen, de A en de P, sowieso voor de PG, iig geen H kop.
Er is nog een B kop, artnr: 037 103 351B, dit is de kop die volgens sommige in de Rallye's zaten.
Vreemd genoeg, vind ik nagenoeg niks over deze kop, behalve een paar webshops waarbij ze zeggen dat dit een specifiek Rallye onderdeel is.
Wat ik mij dus afvraag, zou de B kop misschien een VWM product zijn of is het gewoon een A of P kop maar dan met grotere gaten voor de kopbouten en een ander nummertje?
Want ik lees ook, is dat sommige de P kop vermelden onder de artnr: 037 103 265 BX, en de A kop eindigt op AX.
Ik vermoed dat de Rallye kop in dezelfde schuitje zit, en dat de B kop bijvoorbeeld gewoon een A of P kop is, maar dan met de grotere gaten voor de kopbouten.
Deze
link, heeft iemand een volgens hem Rallye kop liggen, maar ik zie er duidelijk een A op staan.
Paar foto's verder zie je dat ie geen airco heeft en nog iets verder zie je de sticker in de kofferbak met vermelding dat er een 1H in zit, en de laatste foto zie je een foto van de motor en vermeldt ie duidelijk erbij dat het om een 1H gaat.
Het is allemaal heel vreemd, de airco uitgevoerde Rallye's zouden de PG motoren hebben, met de top mount intercooler ipv front mount.
Door de tijd heen zou het natuurlijk kunnen dat iemand de kop of motor omgewisseld heeft, maar ook bij de gewone PG lijkt er weinig logica in te zitten.
Ik heb nog een verhaal gehoord over de Rallye die een 1H had met een A kop, en zonder airco, dus het zou zomaar waar kunnen zijn.
Vergeef me als ik het verkeerd heb, maar als ik het internet moet geloven met alle verhalen:
De airco uitgevoerde G60jes kregen de P koppen, alles anders kregen de A koppen met de kleinere kanalen.
Maar gezien de verschillende verhalen overal, en de verhalen gebaseerd zijn op maximaal 26 jaar oude motoren, kan ik niks met zekerheid zeggen.
Mensen waren in 2001 al benieuwd naar alle verschillen, zowel in de kop als in het onderblok maar ik heb tot nu toe niks concreets gevonden, en de logica erin is voor mij ook zoek.