View Single Post
  #28  
Old 21-10-2014, 20:08
MocroPlay's Avatar
MocroPlay MocroPlay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 98
Default

Objective achieved!!!

De K14 zit erop. Was wel weer een gepruts en was er gisteren weer 3 uur mee bezig, bij elkaar dus een 9,5 uur durende ervaring.

Zondag was ik gebleven bij het vastmaken van de van de olieaanvoer, is gisteren dan eindelijk gelukt. Daarna nog de slang tussen turbo en inlaat met moeite erop gekregen omdat de K14 kleiner is dan de K24, dat bochtje was daardoor namelijk krapper. De aanzuigbuis en olieretourleiding volgden zonder moeite, maar toen ik de turbo met de 4 "gekartelde" bouten wilde vastdraaien op het uitlaatspruitstuk ging dat niet. De vier gaten van de turbo uitlaatflens lagen niet recht op die van de uitlaatspruitstukflens. Kon de turbo ook niet in beweging krijgen om dat voor elkaar te krijgen. Achteraf werd me duidelijk dat ik dit in het begin al had moeten doen.

Juiste volgorde moest eigenlijk zijn:
1. Turbo bevestigen aan downpipe
2. Turbo bevestigen aan uitlaatspruitstuk (via onderen)
En daarna maakt de volgorde voor de rest niet uit
- olieaanvoer
- olieretour
- slang turbo -> inlaat
- aanzuigbuis

Vervolgens heb ik dit ook gedaan en toen lukte het allemaal wel gelukkig.

Toen ik klaar was heb ik de auto gestart en een paar minuten stationair laten draaien voor de smering ivm de "droge" turbo.

Zo dan. Al bij al was het een aardig klusje gezien ik bijna geen sleutelervaring heb. Maar het was het waard.

Ik heb nog een testritje gedaan en voor mijn gevoel rijdt die nou wat meer als een TDI, na 2.400RPM (met de K24 was dat boven de 3.000RPM) voel je ineens die dikke push in je rug. De turbo piekte bij ongeveer 3.000RPM op ongeveer 1,1bar en daarna voelde ik een dip zeg maar. Alsof de motor wat inhoudt, maar dat zal BOV (Blow of Valve) wel zijn. Die BOV gaat standaard al open bij 0,8bar, ik heb de schroef van de BOV helemaal ingedraaid waardoor de veer die erin zit strakker wordt. Nou blaast de BOV pas af bij 1,0 - 1,1bar. Morgen stel ik de K14 af op 0,8bar.

Tijdens het testritje had ik het gevoel dat die K14 nog wel wat eerder zou kunnen opspoelen want ik heb nog een midden- en einddemper in het uitlaattraject.

Next objective: uitlaattraject weerstandsvrij maken, als het ware een open buis.
__________________
VW Golf 4 TDI PD130
VW Golf 2 GTD Special (ex)
IDI TurboDiesel Tuning
Reply With Quote