Thread: V-snaar wobble
View Single Post
  #21  
Old 11-08-2014, 07:26
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

bovenstaande lijkt mij een ford motor of dergelijke. die trekken de dynamo tegen die steun met 1 bout.

bij VW (en ook andere merken) gebruiken ze een bout met zo een tandjes aan waarmee je de boel op spanning trekt.



als je nu op mijn vorige foto kijkt, stel dat die beugel waar de dynamo tegen zit wat ingesleten is, en je steekt een langere riem. dan zal de dynamo NAAST dat ingesleten stuk vastzitten. de bout kan wel goed aangetrokken zijn, de kans dat de dynamo weer terugschuift naar het ingesleten deel is groot.
ik denk dat je bout + moer wel goed vastzitten, maar dan ze toch verschuiven. kan je 100% bevestigen dat je dynamo op dezelfde plaats blijven zitten is en niet verschoven is?

als test: span je riem goed aan, trek een streepje op je dynamo en de steun (bv tipex) en ga dan eens rijden. als de riem weer losser staat, kijk dan of die tipex gebarsten of zelf niet meer in lijn staan. dan weet je dat de boel terugschuift.
het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je zo een riem op een paar km al kan laten uitrekken. als ik een riem te hard span, is na een week men dynamo of waterpomp kapot door de hoge krachten op de lagers.
als je lagers kapot zijn, zal de dynamo niet lang meer leven, en bij een waterpomp begint die gewoon te lekken dan
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote