View Single Post
Old 11-07-2014, 09:50
Carel Ha Carel Ha is offline
VW Fanatic

Ja dat is het zeker! En het resultaat zal je ook nooit exact van tevoren weten....
Heb nu omdat het een TDI is en daarop eenvoudig aangesloten kan worden een MFA met daarop een verbruiks meter maar ook die is niet correct.
Het liefste zou ik een flow meter in de brandstof leiding willen hebben zodat je het werkelijke verbruik af kan lezen. Maar ja vind dat maar eens (moet eerlijk zeggen dat ik nooit echt er naar heb gezocht).
Maar ben daar inderdaad ook heel erg benieuwd naar wat het verschil zal zijn!
Helling bij luik richting de Ardennen vaak op gereden met mn 1.6d maar die deed ik toch altijd wel in z'n 4 omdat anders de motor toch wel warm wilde worden, want met dat probleem heb je ook weer te maken met berg op rijden dat als je niet genoeg toeren maalt de motor ook weer sneller warm wilt lopen en dat is ook weer verlies van brandstof. Ook omdat de beste temperatuur van de lucht die verbrandingskamer in komt rond de 40 graden is.... Daarboven koelt de motor minder en word ook na comprimeren van de lucht de lucht te warm waardoor de brandstof eerder ontbrand enz enz. Te koude lucht resulteert weer in een verlating van ontbranding wat ook weer niet goed is.... Nu zal het bij snel draaiende motoren zoals auto's minder uit maken en ook zullen de marges groter zijn dan bij langzaam lopende scheeps motoren maar t principe is hetzelfde.
Ook is inderdaad de rolweerstand wat jij heel mooi hebt uitgetest met je 175/55 13 banden een grote factor, maar ook zullen je lagers en rest van de draaiende delen uit gaan maken. En ook de luchtweerstand is behoorlijk bepalen. Maar gewicht weer minder denk ik zelf want tot nu toe heb ik altijd het meest zuinig gereden op vakantie, waren wel langere stukken maar 120km op een dag naar school en terug is ook niet echt een klein kort stukje waar je motor amper warm word.
Maar over zuinigheid van auto's zal nog een hele boel vallen te discuceren maar uiteindelijk zal het proef ondervindelijk moeten worden ondervonden.....
Wat ik trouwens ook heb ondervonden was dat de golf 2 eco diesel 1v 1.6td met 60pk minder zuinig reed dan de 1.6d.... Op het zelfde stuk 1 op 21 tov 1 op 22.5 met de 1.6d.

Een hybride golf! Klinkt niet verkeerd en heb er zelf ook wel eens aan zitten denken!
Het idee van een electrische golf 2 is overigens niet nieuw, in 1987 heeft VW zelf een electrische golf gemaakt een ook duur test daarmee gedaan. Had een bereik van +-250 km
Reply With Quote