View Single Post
  #22  
Old 11-07-2014, 09:12
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

ja, t is een speciale materie.
ik heb een 4tal tanken met mijn golf 2 diesel leeggereden met een verbruik van 3.43-3.48liter/100km.
in totaal al een 15 tanken waarbij ik 4liter of lager haal en over 55 000km een gemiddelde van 4.36liter.

ik zou graag specifiek willen meter wat die verbruikt zodat ik het kan loggen, jammer genoeg lukt die niet op onze mechanische dieselpompen. ik zou wel eens de exacte verschillen willen weten van een helling oprijden in:
-optrekken in 3de-4de-5de waar de acceleratie gelijk is (in 3de zou je namelijk sneller optrekken, je moet dan gas lossen tot je dezelfde acceleratie haald als in 5de)
-continue snelheid aanhouden in 3de-4de-5de en liefst over verschillende snelheden (bv aan 50-70 en 90km/h)
-snelheid laten afnemen in verschillende versnellingen. bv afkomen aan 120 op vlakke baan en de snelheid laten afnemen tot je aan 90km/h bovenkomt

allemaal een grootte invloed op het verbruik, maar geen idee welke het meest ideale zou zijn .
indien in belgie toegelaten zou ik een stel accus in de koffer willen herbergen en de achteras vervangen door een electrisch aangedreven stel. dan kan ik bij files of in een klein dorpje die paar km gewoon electrisch doen ipv met de dieselmotor. ik rijd namelijk 5km van huis naar de autosnelweg, dan 118km autosnelweg en dan een 10tal km binnendoor naar het werk. zou leuk zijn enkel de diesel te gebruiken om de snelweg en op accu te rijden in het stad.
in bergop electrisch te ondersteunen, in bergaf de electriciteit recuperen door lichte afremming om niet te versnellen.

daarna de versnellingsbak ook vervangen door eentje met veel langere versnellingen. immers heb ik de accus om te ondersteunen bij de begin acceleratie en kan de diesel dan zijn 'zware' eerste overbruggen
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote