
20-06-2014, 13:09
|
 |
Postwhore
|
|
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
|
|
12,5V met draaiende motor is een kapotte dynamo.
een volle accu zit rond de 12,7V, dus als je dynamo wil opladen, moet die al meer dan 12,7V gaan geven.
controlleer eerst eens u massakabel van de accu naar de carosserie alsook van carosserie naar motor,
en daarna eens de pluskabel van dynamo naar accu en starter controleren. als één van die kabels doorbreekt heb je zelfde effect. heb ik ook eens gehad, snel ff auto gestart en op straat gezet, toen ik die 5min later wou starten om weer op de oprit te zetten, deed die niks meer. massa kabels van koetswerk naar motor was doorgebrand. ff startkabels tussen accu - en het metaal van de motor gezet en de boel starte weer. heb een week rondgereden met zo een startkabel onder de kap.
een normaal draaiende motor moet iets van een 14V leveren. als je de lichten dan aanschakeld, mag de spanning NIET MEER dan 0,3V zakken.
dat uw accu spanning van 12,5 naar 12,1 zakt is gewoon omdat de accu leegloopt.
al eens geprobeerd met een hamer of stuk buis een paar tikken op de starter te geven om te zien of die dan wel weer aanslaat. dit zijn namelijk versleten koolborstels in de starter.
een starter heeft 2 functies: de rotor binnenin moet gaan ronddraaien, en de bendix moet het tandwiel naar voor schuiven zodat het op het vliegwiel van je motor ingrijpt. dit laatste gebeurd met een luide tik maar doordat de starter zelf meer bakaal maakt als die ronddraait hoor je die niet. wat je nu dus hoort is de bendix die voorruit springt.
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
|