
19-01-2014, 12:18
|
 |
Volksforum Aandeelhouder
|
|
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
|
|
Als je dit leest, roept het toch wel enigzins vertrouwen op:
Quote:
1. Het is de derde aanpassing in vier jaar tijd die oldtimers treft. Nadat per 1 januari 2010 (motie Cramer c.s.) en per 1 januari 2012 (amendement Van Vliet) de wet werd aangepast, hebben berijders en de branche recht op rust.
2. De Maatregel is overbodig. Im- en exportcijfers laten duidelijk zien dat de import toename van jonge oldtimers (met name diesels) omgebogen is in een import afname en export toename vanaf 1 januari 2012.
3. De rechtspositie van grote aantallen mensen wordt aangetast. De Maatregel heeft niet alleen betrekking op toekomstige oldtimerbezitters, maar ook bestaande bezitters worden direct belast met nieuwe belastingen.
4. De lastenverzwaring is disproportioneel. Individuele gevallen kunnen zeer zwaar geraakt worden, waarbij het geen uitzondering is dat men per maand meer dan € 300 aan motorrijtuigenbelasting moet gaan betalen, voor één of meerdere voertuigen waar vrijwel geen kilometers mee worden gemaakt.
5. De cijfermatige onderbouwing van de Maatregel is onvolledig en onjuist. Ondanks de weigering van het Ministerie van Financiën om de cijfermatige onderbouwing aan te leveren, blijkt dat het onmogelijk is dat de oorspronkelijk geraamde opbrengsten van € 153 miljoen, noch de geraamde€ 137 miljoen (40 jaar compromis) gerealiseerd kunnen worden.
6. Het document dat aanleiding voor de Maatregel gaf is slechts een vooronderzoek. De Maatregel is ingegeven door een notitie van Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Dit document van PBL is een quickscan, hetgeen blijkt uit het volgende citaat: “Deze notitie betreft een quickscan, waarbij geen integraal beeld wordt geschetst van de effecten van een milieuzone voor oldtimers. We gaan evenmin in op andere maatregelen die eventueel ook effectief kunnen zijn om de uitstoot van oldtimers te verminderen.”.
7. Oldtimers rijden verwaarloosbaar weinig. De kilometers gemaakt door oldtimers, maken slechts 1% uit van het totaal aantal kilometers per jaar gereden door personenauto’s.
8. De Maatregel is funest voor het ontstaan en behoud van cultureel rijdend erfgoed. De Maatregel is tegenstrijdig met de recent aangenomen moties en het oorspronkelijke doel van de vrijstelling, namelijk het behoud van het cultureel rijdend erfgoed. Deze Maatregel betekent een ontmanteling van de oldtimergemeenschap en -branche. Het koesteren van een oldtimer en het hobbymatig gebruik ervan worden door het afschaffen van de vrijstelling vrijwel onbetaalbaar.
|
Bron: http://www.vrijstellingoldtimer.nl/...elling-oldtimer
En hier is het hele dossier te vinden. (van dezelfde site)
Ik was vooral aan het twijfelen voor de donatie te doen omdat tot dan uit niks bleek dat ze iets van een zaak hadden. Helemaal tegen de staat is dat wel zo handig, want je wordt er zo weggevaagd. Dit lijken toch wel heel sterke punten, en zoals ze zelf ook al zeggen, het lijkt veel op de vorige rechtszaak die ze ook hebben gewonnen. Ik denk dat ik die 50 euro toch maar toeschrijf, het is onze laatste kans...
|