14-01-2014, 11:45
|
Postwhore
|
|
|
|
Quote:
Originally Posted by Dub-Detail
Je moet er wel rekening mee houden dat je hier met een compressor rijdt die al druk levert bij lage toeren. Bij geblazen motoren is dit verhaal verwaarloosbaar en heb je meer aan goede flow en evenredig verdeelde druk per runner.
|
Dat goede flow en evenredig verdeelde druk belangrijk is is duidelijk, maar waarom dit verhaal verwaarloosbaar is bij een geblazen motor niet helemaal.
Is het niet zo, vooral bij een compressor motor, dat de natuurwetten gewoon hetzelfde zijn, maar dat de absolute druk 'gewoon' een bar (bijvoorbeeld) hoger ligt?
Wanneer je met een compressor blok in deellast rijdt, rijdt de motor ook in onderdruk, net zoals atmosferisch. Wanneer de gasklep dan vol open gaat, gaat de absolute druk in het plenum bij de atmosferische motor omhoog, net zoals bij het compressor blok. De absolute waardes geven enkel een ander getal weer. Het drukverschil tussen het plenum en de inlaatrunners zal ook blijven. Ik ben benieuwd naar je reactie waarom het hele pulsverhaal dan verwaarloosbaar is bij een geblazen (compressor) blok.
Als je bedoelt dat dit verhaal verwaarloosbaar is vanwege de winst die het op zal leveren omdat een compressor al direct veel koppel levert, en je de inlaatlengte/diameter dus beter toe kan spitsen op veel flow in de hogere toeren, hoor ik dat ook graag, want dat was ik in eerste instantie al van plan namelijk. 
|