Quote:
Originally Posted by Scully
Wat bedoel je precies met de invloed van de vorm en de breedte van de inlaatkanalen? Is dit ook iets wat je mee kan nemen in de berekeningen, of is dit iets wat naar voren komt bij een simulatie programma?
|
Dit is erg ingewikkeld om uit te leggen. Maar om het simpel te houden kun je het als volgt zien.
Als je 1 liter lucht door een dun rietje blaast/zuigt, zorgt het beperkte volume van het rietje ervoor dat de luchtsnelheid hoog is. Blaas/zuig je door een dikker rietje diezelfde liter lucht, dan ligt de snelheid lager.
Hier kun je mee spelen door met de vorm van de runner de snelheid van de pulse te beïnvloeden. Maar hier zitten grenzen aan want je moet ten alle tijden een lage druk in je runner houden om de pulse te laten botsen op de hogere druk in het plenum/atmosfeer dus een niet al te grote diameter. Maar je moet ook niet te dun gaan omdat een teveel aan weerstand de gewenste aanzuigsnelheid bij bepaald toerental niet mogelijk maakt.
Quote:
Ik was ook wel benieuwd wat je van mijn berekeningen vond, aangezien ik 5,9 meter wel heel lang vind voor een enkele puls, en indien correct, ik mij afvraag hoeveel er nog over is van die puls wanneer die 24 keer heen en weer gaat in het originele spruitstuk.
|
Je moet er wel rekening mee houden dat je hier met een compressor rijdt die al druk levert bij lage toeren. Bij geblazen motoren is dit verhaal verwaarloosbaar en heb je meer aan goede flow en evenredig verdeelde druk per runner.
Wat je wel kunt doen is met een turbomotor de off-boost eigenschappen van de motor verbeteren. Maar ook dit weegt haast niet op bij de inlaat. Wat wel werkt is het uitlaatspruitstuk zo uit timen dat de pulsen elkaar netjes opvolgen en de turbo efficient opspoelen.
Maar om dit echt uit te kunnen rekenen heb je nog veel gecompliceerdere formules nodig. Omdat je met de uitzetting van gas zit en temperatuur.
Daarom wordt equal-length hier vaak als maatstaf aangenomen zodat iedere puls er even lang over doet.
De turbo heeft genoeg potentie mits deze goed gekozen wordt bij de motor eigenschappen, de gebruiksomgeving en versnellingsbak verhoudingen.
Rij je nog steeds veel buiten de powerband dan heb je een verkeerde keuze gemaakt. Er zijn nog foefjes als A.L.S. om de dip van de turbo iets te verleggen.
Maar hoe men alle eigenschappen doorrekend om bij een set-up de juiste turbo te kiezen weet ik ook niet precies.
Quote:
Ik heb op de pc een illegale versie staan van G.P. Blair's 'Design and simulation of two stroke design'. Denk dat ik hier wel heel veel antwoorden in kan vinden, maar vind het wel een zware pul, en een hele opgave omdat 2-takt niet mijn ding is. Ook leest het niet zo makkelijk weg als een echt boek.
Eigenlijk wil ik G.P. Blair's 'Design and simulation of four stroke design' aanschaffen, maar de aanschafprijs houdt mij nog een beetje tegen. Ik heb in het verleden al meerdere boeken gekocht, waaronder 'Four stroke performance tuning' en Forced Induction' van Graham Bell, en 'Supercharged' van Corky Bell. Goede boeken, maar vaak net niet de diepgang die ik dan zoek.
|
Tja het ligt er natuurlijk aan hoe groot jouw honger naar kennis is.
Quote:
Dat spruitstuk ziet er zo wel heel gelikt uit, en lijkt direct al een stuk beter te flowen dan een standaard of een 3F spruitstuk. 2 dingen vallen me wel gelijk op. De hoek van de poort tov de flens, lijkt haaks te zijn, terwijl dit origineel in een hoek staat. Heeft dit een reden? En komt de gasklep nu niet in de knoop met de rembekrachtiger? Een G40 gasklep zal op deze manier sowieso lastig passen, maar een G60 gasklep misschien beter.
|
De kop moet ook aangepast worden om dit spruitstuk goed te laten werken.
Dit spruitstuk maakt gebruik van een ronde universele gasklep.
Quote:
Misschien wil je ook nog iets meer achtergrondinformatie geven over dit spruitstuk, bijvoorbeeld hoe je de lengtes en diameters bepaald hebt? Evenals het volume en de vorm van het plenum?
|
Eigenlijk heb ik bijna alles met simulatie programma's uitgerekend.
En ik heb toegespitst op flow om tijd te besparen
De lengte is zo kort mogelijk gehouden om zo min mogelijk oppervlakte weerstand te generen tijdens de vulling.
Runners zijn 36mm omdat veel groter gaan geen zin heeft, de inlaatklep is maar 36mm en de zitting gaat dan de doorstroom beperken.
In de voetplaat van het plenum zijn trechters gefreesd die de lucht richten om wervelingen te minimaliseren.
En de inhoud en vormgeving van het plenum is een afweging tussen volume en druk verdeling onder de runners.
Exacte data weet ik niet uit mijn hoofd. Dat moet ik effe kijken in het tekenprogramma.
Wat ook handig is, is om ontwerpen 3d te printen. Zo kun je ze relatief goedkoop fysiek testen.
Het spruitstuk wat ik heb gemaakt voor Rap-competitions oettinger 16v is ook modulair opgebouwd. Zo kan men de runner lengte aanpassen aan wijzingen in de set-up.