View Single Post
  #12  
Old 09-01-2014, 21:56
Dub-Detail Dub-Detail is offline
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,311
Default

De druk in het plenum is minder dan 1 bar maar ook geen vaccuum.
In de runners heerst steeds een vaccuum de pulse beweegt zich voort door het vaccuum (supersnel door de geringen weerstand) en klapt dan in het plenum of in de atmosfeer waar ongeveer 1 bar heerst. De puls vliegt tegen een muur van weerstand aan en kaatst terug.
De puls frequentie wordt bepaald door je toerental. Diverse pulsen gaan verloren en een klein deel kun je benutten door de vorm/breedte/lengte van de inlaat te beinvloeden en zo de pulsen zo uit te timen dat er een puls precies de verbrandingskamer invliegt als de klep open gaat.

Ik heb ook even naar artikelen op het net gezocht om het wat inzichtelijker te maken met grafieken en plaatjes.

Lees deze eens door:
http://nwmobilemechanicdotcom.wordp...h-pulse-tuning/

http://home.tiscali.nl/ronniestoys/...ulse_tuning.pdf

Verder kun je ook eens zoeken naar 2-takt pulse tuning. Daar is het effect nog beter merkbaar. En daar zijn ook in lengte variabele inlaten voor gemaakt om het puls voordeel over een breder toerenbereik te benutten.
(zelfde met expansie uitlaten etc.)

Dit is voor hedendaagse motoren te gecompliceerd dus heeft men variabele nokkenas timing en schakelbare inlaten in het leven geroepen zoals Veedubber al aangaf.

Wil je met een G40 vermogen maken kun je het standaard spruitstuk beter wegknikkeren en een ander maken. Ik heb lang aan zo'n spruitstuk zitten rekenen en ben uiteindelijk met deze versie uitgekomen.
https://www.facebook.com/photo.php?...&type=3&theater

https://www.facebook.com/photo.php?...&type=3&theater
Reply With Quote