View Single Post
Old 09-01-2014, 11:49
Scully Scully is offline
Postwhore

Quote:
Originally Posted by Dub-Detail
De puls keert terug de inlaat in wanneer deze weer in aanraking komt met de normale luchtdruk die heerst buiten het spruitstuk. Omgevings druk = 1bar.

De rest van je verhaal is duidelijk, maar dit snap ik nog niet helemaal. Ik denk nu even hardop. Bij een atmosferische motor heb je dus als het goed is 1 bar in het plenum. Wanneer de inlaatklep open gaat, en de zuiger dus naar beneden, heb je in de cilinder dus een onderdruk. De 1 bar van het plenum wil nu naar de onderdruk in de zuiger. Doordat de lucht snelheid krijgt in de inlaatpoort, krijg je een venturi werking, en daalt de druk in de inlaatpoort? De inlaatklep gaat weer dicht, maar door de snelheid van de lucht in de inlaatpoort is deze lager dan 1 bar? Bij ophoping van deze lucht tegen de dichte inlaatklep blijft deze ook onder de 1 bar? Doordat de ophoping onder de 1 bar blijft, kaatst ie weer terug bij het tegenkomen van de 1 bar in het plenum?

Ik heb gisteravond wel iets meer informatie kunnen vinden over puls werking, en deze pulsen gaan met de snelheid van geluid. Afhankelijk van je toerental en je nokkenas, staat je inlaatklep dus een bepaald aantal graden dicht (720 - nokduratie). Deze tijd x snelheid geluid is dus de afstand die de puls aflegt. Deze afstand deel je door 2, omdat ie heen en terug moet door de inlaatpoort. In de praktijk is deze poort dan nog veel te lang, en kan je dus de lengte van de poort door een even aantal delen, zodat de 2e of 3e puls alsnog bij de poort komt. Iemand die hier bevestiging op kan geven, of nog wat meer duidelijkheid kan scheppen?
Reply With Quote