07-01-2014, 14:46
|
Forum Newbee
|
|
|
|
Quote:
Originally Posted by vw-unit
Dat er nog steeds zoveel onduidelijkheid is en zoveel verschillende verhalen over rond gaan.
Heb hier in het verleden meerdere malen mee te maken gehad,
ook bij RDW geweest dus ken deze regels over dit onderwerp inmiddels uit mijn hoofd.
1. Wielen mogen niet meer dan 30mm per kant uitsteken (dus niet per as)
2. Loopvlak van de band mag niet buiten de wielkas uitsteken.
3. Velgen/banden mogen niet aanlopen
4. Spoorbreedte mag niet meer dan 2% van het origineel afwijken.
EDIT; heb de wetsartikelen dr ff bijgezocht, zie onderstaand.
Artikel 5.2.23
De spoorbreedte van personenauto's mag niet meer dan 2,0% groter zijn dan de waarde
die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister.
Dat betekent, dat als de wielen verder naar buiten komen,
ze ook verder naar binnen moeten komen.
(het hart van het wiel moet ongeveer op dezelfde plaats blijven)
Dus als je van hart velg naar andere hart velg meet mag
deze breedte niet meer dan 2% afwijken van het origineel.
Artikel 5.2.48
4. De wielen onderscheidenlijk banden van personenauto's:
a. moeten goed zijn afgeschermd;
b. mogen niet meer dan 30 mm buiten de afscherming uitsteken;
c. mogen niet aanlopen.
Had vroeger toen ik nog in auto's reedt waarmee ik een paar x per week langs de kant gezet werd altijd
een kopie van deze artikelen bij me zodat iedere keer als ze weer gingen zeiken over me wielen ik ze dat kon laten lezen.
Dus tip van de dag, zoek deze artikelen ff op, maak een kopietje en leg deze in je auto, scheelt meestal een hoop gezeik.
|
Heb zelf dit geintje ook gehad een paar jaar terug, kwamen ook met het 2% spoorbreedte verhaal. Na 9 maanden de KLPD plat te hebben gebeld kreeg ik op papier dat van auto's van voor sep '91 geen spoorbreedte geregistreerd is. Wordt dan lastig bepalen wat 2% is. Heb de papieren in mn auto gelegd voor als ik weer aangehouden wordt...
|