Ik ben hier 2 jaar geleden ook voor aan gehouden. Ik heb het dus allemaal uitgezocht en dit is waar zowel de politie als mijn zoektocht mee kwam:
Er is een APK wetgeving die zoals Misha zegt 3cm per kant voorschrijft. Dat is heel mooi want op die manier heeft niemand last van dit gedoe (dacht ik), maar jammer genoeg is dit niet zo.
De APK regels zijn namelijk niet hetzelfde als de regels voor de politie. Waar ik voor gepakt ben, en wat er in het wetboek staat is grofweg dit:
Quote:
"De nieuwe verkregen spoorbreedte mocht niet meer dan 2% afwijken van de originele spoorbreedte die in de kentekenpapieren/het systeem staat"
|
Toen ik werd aangehouden werd de originele spoorbreedte opgevraagd, en vervolgens werd er met een krijtje een streepje in het midden van de band met krijt op het asfalt gezet, aan beide kanten. De rolmaat werd gepakt en de afstand werd gemeten. Ik zat geloof 7 cm over het originele heen. Dat was 5% en dus veel te veel. (lang dat ze deden over die berekening trouwens

)
Uiteindelijk met een waarschuwing naar huis gestuurd, maar als ik nog een gepakt zou worden zouden de consequenties niet mals zijn. In beslag name van kentekenpapieren, herkeuring en zelfs in beslag name van de auto kwam naar voren.
Moraal van dit verhaal: Als die droeftoeters je willen pakken dan vinden ze wel een manier. Iedereen met aftermarket wielen zit al ongeveer over de 2%. Ik rijd nog steeds veel te breed, maar ik hou het wel redelijk binnen de perken, visueel gezien. Met de set waarmee ik aangehouden werd viel het van achter verschikkelijk op.