View Single Post
  #43  
Old 17-07-2013, 12:29
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

Quote:
Originally Posted by heinz74
dat denken de meesten..is geen vergelijk met een TDI al ist maar bijv een 90 pk..
GTD is ook zo een verkeerde benaming eigenlijk..het was in de jaren 80 een rappe diesel meer niet..
een GTI was met 112pk ook snel..zoiets zit tegenwoordig al in een 1,3 Suzuki
200pk was toen rally auto vermogen..


je mag niet vergeten dat een GTI van de jaren 80 maar 850kg woog en dan 110pk had. 0-100 in 8sec en een top van 184km/h

en GTI van 2013 heeft nu 220pk (160pk/ton), weegt 1351kg. de nieuwe is dus al dik 500kg zwaarder dan de oude en heeft 2keer zoveel pk's. scheelt hem zo overdreven veel niet hoor.

de GTI 16V uit 1985 had 134pk op 900kg en deed de 0-100 in 7,5sec (151pk/ton) met een top van 204km/h (en das hard zat in die tijd).

de ralley uitvoering had 160pk op 1195kg

de 1989 G60 golf2 had 207pk op 1275kg en deed de 0-160 in 7,4sec. dat ding haalde 229km/H.

die GTD van vroeger met zijn 70-85pk uit een 1.6diesel was een serieuze prestatie. je mag niet vergeten dat in die tijd de opel record rondreed in een 2.3diesel (70-80pk), mercedes had de 2.4diesel met 75pk... stuk voor stuk tamme slakken.
dan heb je daar een GTD van vw, je draait de turbodruk op, roetstop uit en je haalt zo over de 100pk. best serieuze prestaties en volgens mij waren de jaren 80 de innovaties die nu voor de huidige snelle diesels gezorgd hebben
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote