05-06-2013, 22:40
|
 |
VW Guru
|
|
|
|
Ik heb nog nooit naar een how-to gezocht...
Hoe het nu zit bij een teller van een benzine is dat de aansluiting van de bobine gebruikt wordt. Per omwenteling van de motor krijgt de teller dus 4 pulsen. Die moeten voor een dynamo met een W aansluiting volgens mij naar 2, dit moet je even uitzoeken. Hangt van de verhouding van poelies enzo af... Nou is het stellen van die verhouding niet zo'n probleem, daar zit in de teller een instelpotmetertje voor, eventueel moeten daar nog een paar weerstandjes veranderd worden. Wat wel een issue is, de puls die van de bobine komt is erg hoog, dit kan zo 100 volt zijn. Om de teller daartegen te beschermen is er een extra weerstandsdeler aan de ingang van de schakeling geplaatst. Dit houdt helaas wel in dat kleinere signalen, 12 volt bijvoorbeeld, niet meer gezien worden als een puls, dat verzwakkingsnetwerkje moet dus weg!
Helaas weet ik het typenummer van het IC'tje dat in bijna alle tellers zit niet uit mijn hoofd, het was ieys met SAS2xx ofzo, dat zou je even moeten googlen als je het weet. Dan zie je het schema voor je, eventueel wil ik je wel helpen.
Naar mijn mening niet ondoenlijk, maar zoals ik al zei, je moet wel weten wat je ongeveer aan het priegelen bent ^^
|