View Single Post
Old 12-05-2013, 20:04
EelcoB's Avatar
EelcoB EelcoB is offline
No personal life

Zo denk ik er over;

Vanaf de golf 1 diesel zijn ze de blokken uit gaan bereiden. Van 1.6 d naar 1.6 td en uiteindelijk de golf 3 tdi's.. je hoort soms verhalen over loslopende krukasbouten, enzo maar als je zulke dingen voorkomt door vervangen van de bout bij distributie gaat t goed. Dus preventief/goed onderhoud.

Oud is goed. Toen werd alles nog gebouwd voor lange periode en levensduur. Nu koop je een UP! voor €9000,- als je daar 5 jaar mee rijd is hij afgeschreven. Dan kost hij €2000-p/j en daar worden ze op gebouwd..

Die blokken zijn in basis oersterk, dat vind ik/zie ik/merk je aan alles. Ze lopen op zonnebloemolie/frituurolie/ komt z4e tegen inde scheepvaart etc.. Een Transporter T4 zijn er met 600.000 km en dan worden ze nog verkocht. Ik weet zeker dat er in export-landen er bussen zijn met 1.000.000km of meer.

Mijn blok had 323.000km gelopen. Maar ik ben hem nu wel aan het reviseren. Puur voor mijn eigen gevoel. Er zijn mensen die gerust zo'n blok met zulke km'standen opvoeren. Mijn blok lekte overal een beetje olie en drupte op de stoep. Daarom heb ik besloten het hele blok aan te pakken.

Lagers vervangen etc.. is puur uit voorzorg/omdat hij nu toch open ligt. Maar de cilinders zien er erg goed uit als je bedenkt dat de zuigers er 325.000km lang langsvliegen. Natuurlijk gaat zo'n blok wel eens kapot, maar dan vaak door lekkende verstuiver/geplofte turbo/ o.i.d. Daarbij kost een golf 3 diesel motor los €300-400. Dus ploft de boel, jammer maar dan lach je erom en pak je een ander onderblok.

Dus mijn mening; gewoon opvoeren als je dat graag wilt, en als je er geld voor over hebt. Goed onderhoud, en alles af en toe nalopen/aantrekken. Dan blijft het (verbazend) lang heel!

Als je trouwens vragen hebt, dat hoor ik het wel