View Single Post
  #265  
Old 06-05-2013, 09:35
EelcoB's Avatar
EelcoB EelcoB is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 2,132
Default

Tandempomp kapot. Even stukje achtergrondinfo van het web;

''Een pompverstuiver TDI heeft twee brandstof opvoer pompen.
Eén in de tank om de diesel naar de motor te transporteren,
En dan nog de tandempomp, aan de zijkant van de cilinderkop, aangedreven door de nokkenas.

Het woord tandem zegt het al: Deze pomp heeft een dubbele functie:
A) Vacuumpomp voor de rembekrachtiger.
B) Het opvoeren van de brandstofdruk voor de pompverstuivers, in de cilinderkop, tot ongeveer 20-Bar.

Deze tandempomp is toch een zwakke schakel in een pompverstuiver TDI.
Gaan regelmatig kapot, ze gaan inwendig lekken. Motorolie, nodig voor het smeren van de pomp, vermengt zich met diesel. Dat vinden die pompverstuivers niet zo fijn, je motor gaat er een stuk beroerder van lopen. Hij geeft hier geen storingscode voor aan. Tevens wordt de motorolie behoorlijk schraal, er zit immers diesel in vermengt.''


Dit laatste is dus aan de hand geweest.
Reply With Quote