View Single Post
Old 03-05-2013, 01:41
twistile twistile is offline
Forum Regular

Bedankt voor de reply.

Toevallig kwam ik langs een bekende ruitenboer. Even naar binnen gelopen en vriendelijk gevraagd.

Het is mogelijk om een zelf meegebrachte ruit door hun te laten monteren en ze waren zelfs zo vriendelijk dat ze lieten zien hoe je zo'n ruit eruit kan halen.

Ze gebruiken een dunne vierkante metalen draad. Die steken ze door het ruitrubber met behulp van plat stuk metaal waar een inkepinkje in zit. Een inkepinkje in een schoevendraaier maken met een ijzerzaagje of dremel zou moeten werken. Daarna maken ze er aan beide kanten klosjes aan als handvat.

Hij zij wel dat het best lastig is en dat het hun ook niet altijd lukt om een ruit intact te verwijderen

Het is erg belangrijk dat de ruit er compleet ongeschonden uit komt en dan met name bij de randen. Een kleine beschadiging bij de randen kan ervoor zorgen dat de ruit later snel zal barsten. Let daar dus op bij aanschaf van een gebruikte ruit.

Ik vraag me trouwens af of een stuk gloeidraad/weerstandsdraad niet beter zou werken misschien dat je dan de kit/lijm kan doorsmelten ipv snijden.

Ze waren zelfs zo vriendelijk dat ik een stuk vierkant draad mee kreeg
Reply With Quote