Quote:
Originally Posted by PvdP
Wat ik mij nou afvraag als ik zo'n project zie:
Deze auto die jij dus bouwt, hoe moet ik daar de rij eigenschappen van zien?
Dat het vooruit komt en remt, snap ik wel, maar gewoon wegligging en comfort. Deze Rallye wordt gebouwd als race-auto die ook geschikt is voor op de normale weg, maar alle comfort wordt ingeleverd voor een betere wegligging en heeft geen prioriteit.
Ik ga niet de vergelijking maken met een polo, want dat zijn gewoon karts op de weg als je hem een beetje goed onderhanden neemt.
Maar hoe gaat deze golf straks rijden?
Is de wegligging en handling gewoon echt lekker, of blijft het een oude auto met hele verbeterde eigenschappen.
Dat het zijn droomauto is, snap ik al te goed, kwa model tijdloos en zeer mooi, maar voor al het werk wat jij erin stopt had deze man ook een andere auto kunnen rijden, die en snel is maar ook heerlijk rijdt.
Dus ben benieuwd hoe zo'n auto eigenlijk rijdt zeg maar.
|
Het is verschrikkelijk moeilijk voor mij om dit goed uit te leggen, maar ik ga een poging wagen. Ik ga kan niet precies zeggen wat ik verander omdat ik deze info voor mijzelf houd en zal er af en toe wat omheen moeten, maar even een uitleg van mij in grote lijnen zoals ik hier over denk.
Ook heeft de wegligging van deze een hogere prioriteit dan de comfort.
Als je in grote lijnen kijkt naar de wielophanging van de nieuwere auto's, is er maar heel erg weinig veranderd in de loop van de jaren.
Het is zelfs zo dat de nieuwe Golf 7 weer de zelfde achteras heeft als bv een Golf 1 om financiƫle redenen en technisch gezien erg simpel is. De wegligging is redelijk makkelijk goed te krijgen van de meeste auto, mits je hier verstand en ervaring mee hebt, want je zal wel veel dingen moeten veranderen. Als voorbeeld verander ik de geometrie zoals de hoek van de voorpoten, draaipunt van de fusiekogel zet ik ook op een ander punt enz. Een nieuwere auto lijkt beter, maar is het lang niet altijd op bv een circuit.
Ik weet dat VVT een nieuwe A3 heeft klaar gemaakt en na wat testen deze weer verkocht heeft om vervolgens weer verder te gaan met de Ibiza omdat deze een veel hogere bochtensnelheid heeft omdat de A3 simpelweg veel te zwaar is.
Jouw polo lijkt al gauw een kart omdat het gewicht erg laag is en hierdoor ook makkelijk de bocht om kan, maar op hogere snelheid voor op bv een circuit gaat het echter niet goedkomen met een Polo
Voor hogere snelheden, heb je dan ook weer meer gewicht nodig om nog stabiel te kunnen rijden en is het belangrijk waar dit gewicht zit.
Wat heel belangrijk is, zijn de dempers met veren en stabi die wel een een grote ontwikkeling hebben ondergaan, maar past natuurlijk ook onder een oudere auto.
Het totaalgewicht en de gewichtsverdeling speelt een hele grote rol en maakt voor wat de leeftijd betreft ook weer niet uit.
Ik heb zelf mijn blauwe Golf gebouwd (heb hem nu 14 jaar) en heb heel veel tijd en geld gestoken in de wegligging. Dit koste mij 4x een vooras die ik opnieuw heb moeten bouwen en 2x een achteras, waar ik nu ook veel aan heb aangepast en heb er verschillende dempers en veren onder gehad. Ook heeft mijn auto tig-keer op de uitlijn-bank gestaan om verschillende set-ups te proberen. Ook heb ik veel geld gestoken in de versnellingsbak, wat maar weinig mensen doen.
Ik heb een ervaren Le-mans coureur (Engelsman) met mijn Blauwe Golf laten rijden en vertelde mij letterlijk dat hij het niet tegen deze auto wilde proberen met zijn nieuwe 997 GT3 RS
Waarom denk je dat een race-auto zo ontzettend duur is tov een straatauto. Dit komt puur door de ontwikkeling en vele testen die zo kostbaar zijn.
Alle trucjes zijn al wel een gedaan, zoals dubbele draagarmen, Mc Pherson enz en is niks nieuws meer voor bedacht sinds vele jaren.
Ik kan dan ook met zekerheid zeggen dat er veel oudere auto's zijn die veel sneller zijn als de recentere en komt puur doordat er bv begin jaren 90 veel meer geld beschikbaar was voor ontwikkeling als vandaag de dag.
Alles draait uiteindelijk om balans, van geometrie, totaalgewicht, gewichtverhouding, Vermogen, Vermogensuitgifte en koppel, versnellingsbak met overbrenging, banden, afstelling van de dempers, veren en stabi, onafgeveerd gewicht enz enz
Wat wel veel verbeterd is zijn bv de dempers en aerodynamica, maar in begin jaren 90 werden zelfs de banden speciaal voor de auto ontwikkeld wat nu niet meer gebeurd door de zeer hoge kosten.
Even een oude BMW 320 STW met ruim 300pk uit een 2L 4-cilinder zonder turbo tegen veel modernere auto's van deze tijd met veel dikkere motoren:
http://www.youtube.com/watch?v=eSJ-HzNWJGM
Ik heb inmiddels veel ervaring met de Golf en ga deze Rallye erg goed krijgen, maar alle dingen tellen mee vanaf het begin. Ook krijgt deze auto erg dure dempers enz, maar ik baal er van dat ik zijn draagarmen niet mag aan passen voor de TUV omdat hier ook wat aan veranderd moet worden, maar niet mag helaas. Deze auto heeft een zeer slechte aerodynamica en zal hij mee moeten leren leven. Ik heb gekozen voor de Seat Leon Supercopa omdat deze erg goed is in basis en al een zeer goed beproefde ophanging en aerodynamica heeft wat is ontwikkeld bij Seat Motorsport en geen tuner tegen op kan ivm de zeer hoge ontwikkelingskosten.
Het aller belangrijkste woord in dit alles is BALANS
Alles moet gewoon op elkaar afgestemd zijn om een auto goed en snel te krijgen. Sommige auto's lenen zich goed voor op het circuit en andere zijn perfect klaar te maken voor in de Rally of Bergcup.
Hier zit wel wat verschil in en heeft te maken met de wielbasis, gewicht en plaatsing van de motor en bak enz.
Kijk maar eens naar deze lijst met de snelste rondetijden aller tijden op Zandvoort en je zal je verbazen
http://cms.cpz.nl/autosport/lap_records/
Wat ik nog was vergeten te vertellen:
IDD hij had voor dit zelfde geld ook een andere auto kunnen kopen, die misschien wel lekkerder rijd of een Porsche of Ferrari embleem heeft, maar dat is simpelweg niet wat hij wil.
Hij wil zijn Rallye en dan zo goed en extreem mogelijk en wat binnen zijn budget past
