Quote:
Originally Posted by Herm Schreurs
Op de foto staat een Vr6 motor (waarschijnlijk de 2,8L 24V) met daaraan een 6-cil 02M motor in een Golf mk3 chassis. Dit is te zien aan de steun van Dutchbuild..
Een 3-assige bak met 5 versnellingen ken ik niet.
Ik zou zelf echt niet ombouwen naar de 02M bak omdat deze:
- te zwaar is in vergelijking met de 02a/02J
- aandrijfassen passned moet maken met andere homokineten
- kilometertellerkabel iets voor moet verzinnen
- motorsteunen op maat moet hebben, maken
Maar dat is mijn mening, het kan zijn dat anderen daar anders over denken.
|
Ik denk daar net zo over, klopt als een bus en heb dit ik ook in mijn eerste reactie proberen uit te leggen.
De 02J als 4x4 heeft meestal EWN of ERW als bakcode, maar heeft een hele korte overbrenging. Ook zal je met jouw vermogen de tanden van de tandwielen af rijden en zal je moeten vervangen voor sterker. Ik heb wel gebruik gemaakt van deze bak om het gewicht laag te houden, maar heb 8500 Euro moeten investeren om deze sterk genoeg te maken en met de overbrenging zoals ik het wilde.
Er zit dan ook een complete set in van Qauife, Peloquin sperr en een andere kroon met pignon wiel die ook weer zijn aangepast voor dikkere bouten enz.
Een 02M bestaat idd als 5-bak en rijd in 9 van de 10 gevallen beter dan de 6-bak waarvan de eerste 3 versnellingen veel te kort zijn en je de eerste nooit hoeft te gebruiken in een lichte auto met zo veel vermogen. Wel is het veel werk om dit er netjes en verantwoord in te bouwen zoals de lijst van Herm al aangeeft.
Bedenk ook goed dat even een paar aandrijfassen lassen levensgevaarlijk kan zijn. Denk je maar eens in als je bijvoorbeeld 150 rijd en er breekt er 1
Een vriend van mij is in het verleden al eens begonnen om de complete mk4 as onder de mk2 te bouwen en is uiteindelijk weer terug bij af omdat deze echt niet past en niet technisch goed te krijgen is ivm het breedte verschil enz.
Voor op de weg mag je ook niet zo maar even iets in elkaar lassen. Bij het RDW zullen ze het afkeuren en als je het toch doet zonder om te keuren en er gebeurd wat, is er geen verzekering die dit door de vingers zal zien.