Ter inleiding: hiervoor had ik de passat mk1 via dit forum gekocht, hierbij was het blok vrij vlot stuk gelopen. 1900td ingelepeld; helaas niet op tijd afgekregen en ik MOEST vervoer hebben; iemand aangeboden hem in te ruilen op een golf.. 1.6d.
Traag als stront (ondanks de vrij korte bak) maar er werd wederom gegarandeerd dat het blok echt goed was (en volledige rivisie had ondergaan, definitie hiervan schijnt nogal te verschillen haha)
Je raad het al: blok lijkt niet helemaal fris. Zit zo nu en dan een ratel in, vervolgens is het weer weg, verbruikt ook wat olie; toch nog iets van 25000 km mee kunnen rijden maar goed, toch zuur.
Aangezien het chassis zeer goed is nu het besluit genomen het nu gewoon meteen goed te doen: AFN/AHU erin.
Helaas ligt het TFSI project dus WEER stil..
Wat ik graag, met behulp van jullie, nu graag zou willen doen is een keer een echt duidelijke lijst opstellen met wat er gedaan moet worden. Heb inmiddels legio fora gelezen en weet het meeste nu toch wel (althans dat denk ik nu) eventueel zelfs met prijzen erbij. Vind het alleen jammer dat niet alle informatie centraal te vinden is, daarnaast is het voor mezelf nu handig om alles duidelijk neer te zetten zodat fouten zoveel mogelijk voorkomen kunnen worden.
Maak hier alvast een begin, zal dit proberen bij te houden nagelang het project. (al de informatie hier heb ik van zowel engels als nederlandse fora, als er iets niet goed in staat laat het me aub weten)
Welk blok moet ik hebben?
1z -> 90pk niet verstandig als je wat meer pk's wilt, zuigers schijnen het zwakste punt te zijn. Ook zijn er problemen met de krukas bout, naar wat ik weet hebben de volgende 2 blokken daar geen last van.
AHU -> 90 pk: beste keus voor mtdi (technisch hetzelfs als AFN)
AFN -> 110 pk: Niet het beste voor mtdi vanwege VNT
Welke nog meer??
Optie 1 (meest eenvoudig): 020 bak houden + mtdi
simpelst optie dus: je bestelt bij da-brt een mechanische pomp, zet hem erop, laat de pomp door hem afstellen en draaien maar.
Dingen die je moet aanpassen/kopen/doen:
1. motorsteun distributie (overige steunen zitten aan de versnellingsbak) moet je hebben van een ???1.8??? of een 1.6/1.6td, hierbij moet je iets van de steun afslijpen.
2. Je kan alle elektra behouden van je oude blok als deze diesel is, een bezine kabelboom kan je geloof ik met minimale aanpassingen ook gebruiken.
3. De distributie kap van de tdi zal je aan moeten passen zodat de steun erop kan.
4. Intercooler plaatsen: vaak wordt geroepen mercedes sprinter intercooler, als je het gemakkelijk wilt houden -> niet doen. past allemaal wel alleen zit de aansluiting bij distributie zeide praktisch tegen de dynamo aan.
Wat nog meer schijnt te passen:
- bmw x5 3.0d intercooler
- meerdere saab intercoolers.
Intercooler buizen die je nodig hebt: (met dank aan mark89769, gejat van hem.)
- 2x 90 graden verloop van 57mm naar 51mm
- 1x 45 graden bocht 51mm
- 1x recht koppelstuk 51mm
- 2x alu pijp rechts 51mm
- 1x recht verloop van 51mm naar 38mm
5. Dat was hem geloof ik wel zo;n beetje?
Nadelen:
020 bakken zijn niet de sterkste, dus met serieus vermogen wordt dit een probleem. Uitzondering zijn de 16v 020 bakken die schijnen wat sterker te zijn.
Je koppeling.. tja je verdubbelt het vermogen en koppel zo'n beetje geloof dat het tot 90/100 pk net gaat daarboven moet je of een zwaardere drukgroep en koppeling nemen (sinter koppeling?) of de 02a bak monteren.
Voordelen:
Relatief eenvoudige ombouw; kind kan de was doen
Optie 2: De volle mep: 02a icm eltectro pomp/ecu.
Dit is de meest ingewikkelde optie.. vooral de elektra houd een hoop mensen tegen, ik hoop hier iets meer duidelijkheid in te scheppen in de loop van dit project met behulp van jullie forummers
Motorblok:
1. motorsteun distributie (overige steunen zitten aan de versnellingsbak) moet je hebben van een ???1.8??? of een 1.6/1.6td, hierbij moet je iets van de steun afslijpen.
2. De distributie kap van de tdi zal je aan moeten passen zodat de steun erop kan.
3. Intercooler plaatsen: vaak wordt geroepen mercedes sprinter intercooler, als je het gemakkelijk wilt houden -> niet doen. past allemaal wel alleen zit de aansluiting bij distributie zeide praktisch tegen de dynamo aan.
Wat nog meer schijnt te passen:
- bmw x5 3.0d intercooler
- meerdere saab intercoolers.
Intercooler buizen die je nodig hebt: (met dank aan mark89769, gejat van hem.)
- 2x 90 graden verloop van 57mm naar 51mm
- 1x 45 graden bocht 51mm
- 1x recht koppelstuk 51mm
- 2x alu pijp rechts 51mm
- 1x recht verloop van 51mm naar 38mm
Versnellingsbak:
1. Je hebt 2 steunen nodig voor de bak deze zijn op meerdere plekken te kopen, vergeet niet rubbers erbij te nemen. Sommige gaan voor poly, ikzelf stel comfort wat meer op prijs en wil gewoon de standaard units.
2. Standaard hebben de auto's hydrolische koppeling, deze kan je ombouwen naar kabel koppeling door middel van een hevel van T4 icm de een andere (passat 35i) kabel, nummers zijn respectievelijk: 02A 141 708 B en: C357721335E
3. Standaard hebben de auto's schakelen door middel van die stangetjes, deze kan je volledig vervangen door een kabelschakelingsysteem (dus pook met draadje) van een golf 3. andere optie is om set te kopen die de stangen passen maakt (a 150 euro op marktplaats)
4. Assen 100mm van een golf cabrio of een scirocco 16v
Elektra:
Je hebt hier 2 opties: alleen het motorstuk bewaren met de remschakelaar e.d. of de volledige kabelboom omzetten.
Ik persoonlijk denk dat het mooiste is alles over te zetten, dit zal wel wat extra werk vergen, ik hoop hier zelf ook hulp bij te krijgen weet namelijk nog niet helemaal hoe ik dit aan ga pakken.
Zeker als je zo;n oude zekeringskast hebt zou ik gewoon direct alles over zetten.
Misc:
Pedalenset van een passat ???? past min of meer direct heb ik begrepen? Misschien kan iemand hier wat licht op werpen?
Na al dit gelul voor de afwisseling wat plaatjes:







Nu nog wat vragen om het feest van deze avond weer af te ronden:
Er staat een AFN blok te koop met 200k op de teller, ik kan hem niet horen lopen: waar moet ik op letten? tips? Of is het advies koop een donor? (voor de rest zit alles erbij:ecu/klokkenspel/etc.)
Er zitten assen bij dit setje die pas zijn op een golf 2 ->passen die ook op een golf 1?
Qua electra:
Ik ga dus de kabelboom volledig omleggen, stekkers omsolderen etc.
Ik heb een stroomschema van de ahu/1z is dit redelijk hetzelfde?
Heeft iemand misschien een compleet schema van een golf3 of aanverwant?
Ook zoek ik nog een compleet kabelschema van een golf 1 1.6d uit 1980 :-)
Zal van elke stekker die omgebouwd moet worden (zoals de verlichting, waarschuwingslichten etc een foto maken zodat het voor andere ook duidelijk is!
Toch twijfel ik nog over wat het handigste is.. de volledige kabelboom zal echt een tering werk zijn omdat geen enkele stekker wss past.. hoe hebben jullie dat gedaan? alles bij de zekeringskast omgesoldeerd? of toch nog een stukje golf 1 gehouden?
Bij voorbaat dank voor de reacties! en als mensen het nut hier niet van inzien laat het me even weten dan doe ik het niet voor niks
