Een hoedenplank zit inderdaad met een stalen strip vast, zoals die op de foto van 'style'. Aan het einde van de strip, dus bij de buitenste twee gaten, zitten ook nog twee kunststof blokken. Deze dienen voor de recht houden van de hoedenplank als hij tegen de rug van de bank gevouwen is. Het stof zit geklemd tussen de strip en de bank, en de elastiekjes aan het einde van de hoedenplank zitten er ook tussen geklemd. Die elastiekjes zien er nutteloos uit maar zijn het zeker niet. Deze moet er absoluut bij steken en als ze weg zijn vervangen (een stuk snelbinder van een fiets werkt daar heel goed voor). Zij zorgen er namelijk voor dat de hoedenplank tegen de achterbank blijft zitten wanneer je de achterklep open doet. Wanneer deze elastiekjes oud en slap worden of in z'n geheel afbreken, gaat de hoedenplank over de hoedenplank drager schuren en krijg je de doorgezakte hoedenplanken zoals je die altijd ziet. Als je die elastiekjes goed houdt en geen zware dingen op de hoedenplank legt (of boxen eronder hangt

), heeft het ding niks te leiden en zal ook nooit verder inzakken of beschadigen.
Als het nodig is zal ik even een foto maken van hoe het hoort te zitten, morgen.
Een goede tip voor iedereen die dit leest is dus de elastiekjes aan het eind van je hoedenplank af en toe een te controleren en zo nodig strakker te zetten of te vervangen zodat je hoedenplank niets te leiden heeft!!
Ik adviseer je niet een of andere strip bij de bouwmarkt te gaan halen, dat is weer allemaal niet origineel en lastig. 'sciroccoGTII' heeft ze liggen, en ik ook wel. Het is maar een simpel dingetje vaan een paar euro, bij de bouwmarkt ben je waarschijnlijk nog duurder uit ook!
Het is trouwens wel een behoorlijke t*r*ng rotklus om die plank tegen de bank te schroeven, maar daar kom je vanzelf wel achter...

Daar zijn zover ik weet geen echte trucjes voor, of je moet in de kofferbak passen met die plank boven je hoofd, maar dat zal wel niet...
PS: @ SchokR: een hoedenplank is al doodsimpel te verwijderen bij een golf 1:
1. rugleuning van bank naar voren klappen m.b.v. de twee handeltjes aan beide einden
2. hoedenplank tegen de rug van de bank leggen, hierbij wel opletten dat je hem helemaal naar voren duwt, anders beschadig je aan de twee kunststof blokken het randje van de hoedenplank aan de bank kant.
3. bank terug rechtop klikken.