Thread: nokkenas vraag
View Single Post
Old 24-12-2012, 06:46
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore

het slecht doortrekken zit hem volgens mij in het grotendeels 'tamme'karakter van die blokken
en mogelijk de afstelling van de Webers..weet je welke sproeierbezetting erin zit?
mischien te klein..of mischien verzuipt hij wel hopeloos..
eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat ik in het tunen van een JB blok niet zoveel nut zie of ooit gezien heb..
ik heb zelf een 83er GX staan waar zo'n ding inzat..ook daar heb ik gelijk een 1,8 ingegooid met 90pk uit een Golf 2 ..einde verhaal
ik ken natuurlijk je budget niet..
maar wat ik zou doen..
een Dx zoeken..,Webers erop ,spaghettispruitstuk (evt 2e hands)erachter met veel asbest heatwrap erom heen..oliekoeler mee overbouwen
Golf 2 16v versnellingsbak en koppeling (liefst gelijk met gebout diff),vliegwiel afdraaien,dikke homokineten etc
op een weekendje moet dit over te gooien zijn ,als je alles van tevoren klaar hebt liggen
eventueel een snelle nokkenas met verstelbaar tandwiel (maar hoeft niet gelijk)
denk erom dat atmosferische tuning heel wat anders is dan bij moderne turbo motoren met electronische injectiesystemen
een goede rollenbank sessie bij een goede tuner (van Kroonenburg bijv)is cruciaal
voor de afstelling..hier komen dan ook eventuele 'flatspots' in vermogensafgifte naar boven..ook de sproeierbezetting kan dan veranderd worden (arm/rijk,zomer/winter)
de keuze van nokkenas is persoonlijk..met standaard klepveren is 290 zowat de max
302 heb/had je ook..maar de stationairloop is bescheten en beneden de 4000 toeren is er niemand thuis
wat er tegenwoordig te koop is aan nokkenassen qua non hydrostoters weet ik zo niet precies..das een kwestie van rondbellen naar goede tuners..
ik had in mijn laatste GTI een DX liggen met 1900 onderblok ,bewerkte kop ,grotere kleppen ,276 Schrick stok,Audi 5 cylinder gaskleppenhuis en warmdraairegelaar,afgedraaid vliegwiel ,Supersprint 4-2-1 en 1 einddemper..en nog wat dingen wat ik waarschijnlijk vergeten ben ..
dit gaf 123pk op de wielen..de limiterende factor hierin was het injectiesysteem,en het feit dat ik ondanks dat het een 'showauto' was er tenalletijde wou kunnen instappen en weg rijden..warm of koud blok ,,35 graden buiten of 15..
en dat was het ..niet meer niet minder..
het is mogelijk om 180 pk te toveren uit een 8v..maar voor straatgebruik is het gewoon poep
wat ik eerder al typete voor jou situatie moet je mits beetje handig zoiets kunnen bouwen voor minder dan 1000€.
reken dan met goede afstelling en dito nokkenas bijv 283 graden op +/- 135-140 vliegwiel PK's..en een smile van oor tot oor alstie afgaat...
het karakter zal wel iets meer 16vachtig zijn dan maar dat is deste leuker..
Reply With Quote