tijd voor verduidelijking geloof ik;
De golf 1 was vanaf maart '82 in ieder uitvoering optioneel met een turbo diesel blok leverbaar, de code van dat blok is inderdaad CY en daar zat standaard de 4+E bak met code FF achter.
Een golf met td blok hoort op kenteken eerst de uitvoering te hebben staan en daarna diesel turbo, dus bij een GTD staat er GT diesel turbo, bij een GL staat er GL diesel turbo, bij een CL staat er CL diesel turbo, bij een... enz. wanneer de wagen ingevoerd is, wordt met die naam vaak gerommeld omdat de volgorde niet logisch is.
De uitvoeringen staan in modeljaar 83/84 op kenteken vaker anders dan de wagen omdat vw toen van allerlei "actie pakketten" heeft verzonnen om van de laatste mk 1's af te geraken sinds de golf 2 al voor de deur stond. Deze actie pakketten hadden als basis een simpelere uitvoering die ook op kenteken zo bleven staan. De GX was inderdaad zo'n pakket, maar die staan origineel allemaal als CL op kenteken, de GTS, de scorpion, de MX, de SC en de LX staan weer allemaal als C op kenteken. En zo zijn er nog een aantal van dat soort uitzonderingen.
Het enige waar aan je de uitvoering dan betrouwbaar kunt herleiden is de sticker in de koffer. Die heeft dan een letter in het type nummer staan en bij de optie lijst staat ook een code, van LX en GX kan ik die wel eens opzoeken als jullie willen.
Over de GTD was ook nog wat onduidelijkheid geloof ik, die had dus standaard het DY td blok, maar dat lijkt met wel duidelijk, en het interieur had standaard geen kuipstoelen maar gewone 'platte' met lijnbekleding met beklede hoofdsteunen, zo heb ik er staan, kan evt. ook wel een fotootje posten. Optioneel was de GTD met een sport interieur leverbaar, dat waren kuipstoelen met een antreciete ruit. De GTD had idd. altijd en analoge klok en geen toerenteller, beetje een gekke keuze van vw maar goed, het is zo. Wat mensen ook vaak denken is dat een originele GTD van die zwarte GTI stryping hoort te hebben, maar dat is niet waar. De GTD had alleen een zwarte sticker om de achterruit.
De GX was in antreciet of in groen mettalic leverbaar, ook met alle motoren in het toenmalige scala. Dan is er nog iets dat veel mensen niet weten van de GX: deze was standaard met kuipstoelen maar naar wens kon hij ook wat meer standaard geleverd worden met platte stoelen en geen bekleding tussen de deurkaarten en de vensters binnen.
En om nog even op het originele topic terug te komen: Die bruine golf van je vader is een GL. deze had namelijk niet als enige chroom maar wel als enige chromen lijsten met dubbele rubberen stootrand samen met de GX maar die was dus niet in bruin mettalic leverbaar. Ook had deze als enige een chrome dorpellijst en roestvrijstalen wieldopjes samen met de GX. Die van jou vader heeft dus geen wieldopjes maar optionele lichtmetalen velgen, wel origineel. Die dikke rubbers op de deuren zijn niet origineel, dat was zo'n after market setje dat je er zelf op kon plakken.
Dus, iemand nog vragen??