View Single Post
  #237  
Old 05-07-2012, 07:48
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Quote:
Originally Posted by Gertjan
Dat is hier in Rotterdam niet anders, het wemelt van de 190D's met nieuwe kenteken en bestuurders met grote snorren.
Bij de RDW in Schiedam is het ook altijd één grote 190D meeting.



Met dank aan oldtimernieuws en de FEHAC;

Quote:
Originally Posted by oldtimernieuws.nl

Aantal oldtimers is de laatste 10 jaar verdubbeld
Uit recente cijfers van het CBS blijkt dat het aandeel voertuigen ouder dan 25 jaar in Nederland is gestegen van 165.000 in 2000 tot 410.000 in 2010. Ter vergelijking: Nederland kent een voertuigenpark van 7.500.000 auto’s, 1.100.000 bedrijfsauto’s en ruim 600.000 motoren.

Met name het aandeel van de motoren die ouder dan 25 jaar zijn is enorm toegenomen. Waren er in Nederland in het jaar 2000 bijna 33.000 motoren ouderen dan 25 jaar geregistreerd, in 2010 waren er dat maar liefst 133.000 geworden. Niet alleen absolute getallen is het aandeel oldtimers toegenomen, ook maakt het aandeel oldtimers nu een grote deel uit van het geheel. Was in 2000 slechts 2,2% van de voertuigen in Nederland 25 jaar of ouder, in 2010 is dat aandeel gestegen naar 4,4%. Een deel van de toename is toe te wijzen aan de import van oldtimers. In totaal heeft de RDW sinds 1988 al 8 speciale kenteken series uitgegeven, waarbij iedere serie is goed voor 9999 oldtimers.

Er zijn een paar oorzaken aan te wijzen voor deze grote groei. In de jaren 1975-1985 werden veel meer nieuwe auto’s verkocht dan in voorgaande decennia. Bijna automatisch blijven er zo ook meer auto’s over. Daarnaast is de kwaliteit van de auto’s juist in die periode met sprongen vooruit gegaan wat een vele langere levensduur verklaart.

Maar er is ook een keerzijde. Juist omdat de auto’s van begin jaren tachtig kwalitatief beter zijn lijkt er een groep te ontstaan die de vrijstellingsregeling oneigenlijk gebruikt en dagelijks in een oldtimer rijdt. Niet omdat ze zoveel hebben met oldtimers, maar primair vanuit de gedachte zo goedkoop te kunnen rijden. Niet voor niets is de Mercedes 190 de meest geïmporteerde auto op dit moment. Nu is er natuurlijk helemaal niets mis met een mooie Mercedes 190, integendeel, maar het zorgt wel voor beeldvorming die er al toe heeft geleid dat de belastingvrijstelling is stilgelegd. Het zou wel jammer zijn dat een kleine groep een beeld vormt die negatief is voor alle oldtimerliefhebbers in Nederland die juist hun oldtimers koesteren en door de vrijstelling van hun hobby kunnen genieten. In dit licht gezien zou de toename van het aantal oldtimers wel wat mogen afnemen?

Met dank aan de FEHAC


Een Mercedes 190D 'doet' zo'n kleine 100,- wegenbelasting per maand heb ik ergens eens gelezen, gemiddeld genomen loopt de staat over die 410.000 wegenbelastingvrije oldtimers zo'n 45,- mis, dat is 18.450.000,- per maand, op jaarbasis is dat ruim 220.000.000,- !!

Reken er maar op dat als het wegenbelastingvrije wagenpark blijft toenemen er vroeg of laat een einde aan de regeling gaat komen.
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote