22-06-2012, 11:20
|
Forum Regular
|
|
|
|
Passat B1 - 1.9td project
Beste,
Is dus een project geworden naar 1.9td..
Ik heb via dit forum een Passat B1 overgenomen, hierin zit een 1.6td van een golf 2.
Nu was het bij aankoop al zo dat ie ietwat overdruk had vanuit het carter; dit is helaas binnen een paar dagen behoorlijk geworden: als je de oliedop eraf draait waaien je haren strak naar achter.. In de eerste instantie dacht ik er niet veel van aangezien dit schijnt te horen (blijven oude blokjes), daarbij had de vorige eigenaar een compressie test gedaan en deze scheen in orde te zijn; binnen de specs van VW, aldus de verkoper.
Een goede garage bij mij in de buurt kon mij vertellen dat dit betekende dat mijn zuiger veren op waren (wat logisch klinkt, waar komt de druk anders vandaan?).
Bij hem zal een 'revisie' (ander onderblok erin) tussen de 1000 en 2000 euro kosten, maar dan heb ik een sloop blokkie wat wss over een jaar wederom gaar is.
Wil dus graag ZELF de zuiger veren gaan vervangen, met behulp van een doe het zelf garage (met de nodige professionele hulp, althans dat hoop ik dan).
Zit ik wel met een aantal vragen:
1. Als ik de zuiger veren ga vervangen moet ik het blok wss honen? laten doen? zelf doen?
2. Na het honen; moeten er dan niet nieuwe zuigers in? Of volsta ik met alleen de nieuwe veren?
3. De verkoper vertelde me alle lagers vervangen te hebben (zowel van de krukas als van de nokkenas) Deze kan ik gewoon blijven gebruiken niet waar?
4. Is het verstandig om het blok (te laten?) reinigen idzv KVS kanalen, olie kanalen etc.?
5. Keerringen pakkingen e.d zijn al vervangen, nog een keer doen bij demontage?
6. Vervangen zuiger lager (dat buissie..)?
7. Waar kan ik de onderdelen het beste kopen?
8. Nu ik toch het blok uit elkaar ga trekken wil ik meteen die dingen veranderen die nodig zijn om de vermogens toename aan te kunnen. 130pk wil ik toch wel graag halen, natuurlijk mag het vermogen niet ten koste gaan van de betrouwbaarheid.. (en daar wil ik dan ook best een paar centen in steken.)
Na antwoorden van deze vragen ga ik een lijst opstellen, misschien handig voor andere in de toekomst. Ook wil ik dit projectje gaan documenteren; eventueel een 'how-to' van maken; mits daar interesse voor is.
Bij voorbaat dank voor de antwoorden!
|