View Single Post
  #6  
Old 07-06-2012, 07:12
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

dodge W200: 332Nm @ 1600rpm; 150pk @ 4000rpm; 2500kg (afhankelijk of men 2 gastanken vol of leeg zijn kan dit nog 100kg verschillen)

golf diesel: 100Nm @ 2300rpm; 54pk @ 4800rpm; 920kg
(straf, mijn auto wil niet eens tot 4800rpm)

dodge heeft dus 132Nm/ton en 60pk/ton
de golf heeft 108Nm/ton en 58pk/ton

nu heeft de golf 175 bandjes steken en de dodge 305. dus rolweerstand is al een heel pak hoger. de dodge heeft een zware automaatbak en een 4x4 tussenbak. beide slikken al heel wat vermogen. aerodynamica van de dodge is bijna 2x zoveel als die van de golf.
dodge zijn motorblok is versleten tot en met (heeft nu al 320 000km en 2x zonder olie gereden. verbruikt zo een liter olie elke 300km). er zullen al veel paarden van onder de kap weggelopen zijn. aan stoplichten ga ik nog menig autos voorbij met dat ding (kan heel vlot vertrekken met die automaat, 1 voet op de rem, 1 op de automaat zodat die al toeren heeft. bij groen is de ene los, en de andere op de vloer en die schiet er vandoor)

de golf heeft wel 2 eigenaren voor mij gehad, beide oude ventjes en ALTIJD traag mee gereden (denk dat die daarom zo zuinig rijd, maar niet snel wil).

wat ook heel leuk is, zo een dodge heeft een mooie koppelcurve. vanaf 1600 tot 4000rpm ziet die de hele tijd boven de 200Nm. lekker vlak: (de gegevens die ik hier bovenaan zette, zijn fabriekswaarden, de dyno die hieronder staat was al van een 30jaar oude dodge die al wat slijtage heeft. van die 332Nm schiet al maar een 300meer over. ook zijn de toerentallen wat verschoven omdat deze motor dus andere inlaat, andere ontsteking, andere uitlaat heeft gekregen. ook bij zijn pk's schiet er maar 122 meer over van de 150)

__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote