Quote:
Originally Posted by golf2 abuh
iemand hier al ooit de werkzaamheden van olie vervangen, gedaan met alleen n krik en as steunen? zoja, is dat goed te doen?
edit: heb al vernomen dat dat geen probleem is. nu dan nog wat vraagjes.
-is het erg als de auto schuinstaat(ivm dat misschien niet alle olie eruitloopt) (naar mijn mening niet als ie alleen voor omhoog is gekrikt) die plug zal tog op het laagste punt van het carter zitten denk ik.
-moet het olie filter er ook af?(deze is pas zon 600 a 800 km oud)
-olie bij (alleen)verversen ook opnieuw op druk brengen?
|
Als ik motorolie vervang dan zet ik 1 voorwiel op de stoep en de andere kant krik ik op.
Dan past er een bakje onder

Dan tap ik het gewoon af, haal ik het oliefilter er ook af!
Ik doe dit elke 10.000 KM.
Meestal ga ik dan ff wat eten en een shagje roken, dan is hij lekker leeg gedropen.
Nieuw olie filter pakken, de rubberen ring hierop insmeren met een beetje oude olie (dan komt hij de volgende keer makkelijker los) en dan het filter hand vast draaien!
En dan afvullen met nieuwe 10w40 minerale olie het liefst, synteten waren er toen niet dus laat ze nu ook maar zitten
zit hij vol dan heel ff starten om op druk te komen en het filter te vullen (geen gas geven dus) en dan nog ff chekken en nog een beetje er bij doen (dat kleine beetje wat je mist zit dan in het olie filter) en klaar is kees.
Meestal komt er dan ook een nieuw luchtfilter element in en eventueel een brandstof filter en remmen chek.
Grtz, Ramon