24-02-2012, 16:39
|
 |
VW Fanatic
|
|
|
|
Of het allemaal past , weet ik zo ook niet precies, staat me iets van bij dat er verschil in de poelies zit, weet ik zo niet. Maar wat ik wel weet, is dat een 1600 D en 1600 TD makkelijk 1 op 20 haalt, maar dat mijn Vento met een AAZ 1900 TD nauwelijks zuiniger wil dan 1 op 16. Heel apart.
In principe is een turbo een enorme weerstand in je uitlaatsysteem, die dus snel moet opspoelen om zo snel mogelijk het verlies om te zetten in vermogenswinst.
Wat heel belangrijk is, is dat de LDA- verrijkingscurve van een 1600 TD goed afgesteld moet zijn t.o.v. de turbodruk. 'T is een redelijk gecompliceerd samenspel, want als de pomp armer staat(zuiniger) bouwt ie minder makkelijk turbodruk op wat 'm dan weer dorstiger maakt, omdat de turbo 'achterblijft' en dus het rendement verlaagd van de motor. Maar zet je de pomp rijker, maakt ie sneller meer turbodruk en wordt ie vlotter en verhóógt het rendement van je motor.
Kort gezegd: Als je een configuratie vindt waarbij je een snel opspoelende turbo creerd met tegelijk een relatief geknepen pompafstelling, rij je (denk ik) zuinig(er).