View Single Post
  #168  
Old 04-02-2012, 21:32
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by MartijnCR
Ff vraagje die turbo is die watergekoeld zag het namelijk niet zitten.

Voor de rest ziet het er echt supergaaf uit helemaal dat nieuwe blok

* martijn haalt kwijl weg *


Hoi Martijn,

Er zijn een aantal grote merken die bewust geen waterkoeling willen op de turbo. Dit zijn merken als Borg Warner en Precision etc.
Alles heeft voor en nadelen natuurlijk en er zijn verschillende redenen om iets wel of juist niet te doen.
Het uitlaatgas is over het algemeen 1 van de bepalende factoren voor wat de turbo maximaal druk kan leveren en deze temperatuur licht bij alle verschillende groote, op ongeveer de zelfde temperatuur.
Over het algemeen is de waterkoeling interessant bij de kleinere turbo's omdat deze niet zo veel massa (materiaal en oppervlakte) hebben en de hitte slecht af kunnen voeren. De grotere turbo's hebben veel meer materiaal en oppervlakte en zal minder heet worden en kan daarbij deze hitte ook makkelijker afvoeren.
Bij Garrett zie je ook bij de grotere modellen dat deze koelribben op het lagerblok hebben en ook niet voorzien zijn van de waterkoeling.
Het hebben van waterkoeling geeft vaak het probleem dat deze terug komt in het koelsysteem van de motor waardoor deze warmer word en minder goed koelt. Vaak zie je dan ook dat waterkoeling van de watergekoelde turbo's niet is aangesloten, maar dit zal ik afraden omdat deze turbo daar speciaal voor gemaakt is en dan ook anders is dan het lagerblok van die met luchtkoeling.
Reply With Quote