View Single Post
Old 16-01-2012, 16:54
Pro FM's Avatar
Pro FM Pro FM is offline
VW Addict

Heren (en dames) na een paar maanden hard (en minder hard vanwege gezondheids perikelen) werk en de nodige euro's armer kan ik het eindelijk roepen:

IT'S ALIVE

Het kostte wat moeite en het ging zeker weer niet zoals verwacht maar het blokje loopt!
Nadat we vorige week net niet genoeg tijd hadden voor het oplossen van de problemen gingen we vandaag verder. Wat later dan verwacht van start.
Om een lang verhaal wat korter te maken, er klopten een paar dingen niet. We hadden redelijk snel brandstof in het blok maar aanslaan wilde hij nog niet.
Zoals we al dachten klopte de nokkeas stand niet dus dit was de volgende stap. Kleppendeksel er weer af en even zeker weten of de stand nu wel klopt

Hierna de onsteking bekeken en die ook niet goed stond dus dit ook verholpen. Starten..starten en starten en...accu bijna leeg...hij is fijn.
Accu bijladen, weer proberen en ...rook....rook? Euh er komt rook uit de startmotor? !@#$%^! Kuut! Startmotor overleden...euh, is dat misschien ook de reden waarom de boel niet aanslaat? Tsja wat te doen...waar haal je op zaterdagmiddag om 17:00 nog een startmotor vandaan? Rondje bellen met forum leden leverde niets op.
Marktplaats dan maar? Waarempel, in Dordrecht bood iemand een splinternieuwe aan voor een zeer redelijke prijs. Op naar Dordrecht dan maar !
Op de terugweg nog een flinke kiezel op het raam van mijn caddy dus een dikke ster in mijn ruit...tuurlijk,kan er ook nog wel weer bij!
De startmotor was in in elk geval smettelooos.

Eerst maar eten en daarna vol goede moed verder dus om een uur of 21:00 weer richting de hal. Inmiddels had de accu weer een paar uur kunnen bijladen.
De nieuwe startmotor was snel gemonteerd. Dus snel proberen....starten...startmotor gaat als een speer...maar nog niet aanslaan ...hmmm.
Nadat we alles nog eens controleerden drukte martin de bougiekabels wat dieper in de verdeelkap (ook dit is allemaal vervangen). Dat bleek het laatste duwtje..na een korte nieuwe start poging sprong de motor eindelijk weer aan en kwam het blok uit de kunstmatige coma...wat een opluchting !
Alle ellende even vergeten en wat ben je dan toch weer blij met het feit dan een dood stuk metaal ineens weer transformeerd in een bijna rijdende auto.
EN wat een lekker soundje uit het EPS systeem...lekkere diepe brom en niet zo'n enorm brulijzer.
Hierna hebben we nog wat fouten opgelost, we hadden bv nog geen toerenteller, mfa, dynamo lampje bleef branden even als het koelvloeistof ledje, nog geen binnenverlichting en dash/cockpitverlichting. Al zoekend in de schema's kwamen we op een gegeven moment tot de conclusie dat het goed moest zitten...zou het oude cockpitje dan niet half dood zijn? Enige maanden geleden had ik een andere "gerefurbished" aangeschaft dus de nieuwe proberen dan maar.
Na het omruilen van het cockpitje bleek inderdaad het oude niet geheel zonder defecten..mfa-verlichting, toerenteller het werkte allemaal weer.
Na een tip van een ander forumlid werkte ook de dynamo weer prima na de montage van een nieuwe sensor werkt het koelvloeistof ledje straks ook weer.

We hebben helaas nog wel wat olie lekkage, dit lijkt de carterpan pakking te zijn. DUs deze week maar weer even shoppen voor wat nieuwe onderdelen dan vervangen we die komende week en kunnen we meteen de extra oliekoeler monteren die inmiddels ook binnen is.

Als laatste vanavond de remmen ontlucht en toen vonden we het wel weer welletjes en besloten we het voor gezien te houden.
Komend weekend dus de puntjes op de I zetten waarna ik nog enige weken/maanden de tijd heb om de auto verder af te bouwen qwa interieur, alarm, audio etc. Dit heeft geen haast en moet ruim voor het nieuwe seizoen klaar zijn. Ik heb nog een kort filmpje gemaakt van de eerste echte start voor de liefhebbers (gefilmd met de telefoon dus de kwaliteit laat wat te wensen over).Het geeft in elk geval een idee.

Youtube link