
02-12-2011, 08:46
|
|
|
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
|
|
Quote:
Originally Posted by vwmk2driver
Denk dat het meer een algemeene vraag is, voor bijvoorbeeld een opleiding.
je moet meer kijken naar snelheid en het gewicht wat verplaatst moet worden, en dan heb je ook nog luchtweerstand etc, maar dat even buiten beschouwing gelaten.
hoe groter de motor hoe zwaarder hij is, dat is een nadeel.
voor een bepaalde snelheid word bij veel motoren het zelfde verstookt.
bijvoorbeeld
120km/u een 1.0 motor word dan misschien 90% belast
120km/u een 3.0 motor word dan misschien 15% belast.
90% van de max ingespoten benzine van een 1.0 motor staat in verhouding met 15% van de ingespoten benzine bij een 3.0
de 3.0 is alleen zwaarder en de bak en andere delen zijn ook sterker en dus zwaarder, dus zal de zware en grote auto/motor meer verbruiken.
|
Zo werkt het niet helemaal natuurlijk... Een grotere motor is niet per definitie zwaarder en de voorbeelden zijn wat extreem  Het is niet per definitie zo dat een grote motor het 'makkelijker heeft en dus minder belast wordt', maar wel meer verbruikt omdat het zwaarder is. Er is een bepaald koppel nodig om de krukas rond te krijgen bij een gegeven toerental, je kunt ook met die toerentallen spelen bij een 1.0 om hem wat minder te belasten (maar zo kun je dat ook bij de 3.0 doen). Wat je dus wilt, is het gebied waar de motor het meeste koppel heeft bij het laagste verbruik (en dus het meest efficient is) leggen bij het toerental waar je wilt cruisen.
@s.killz: je wilt dus een motor met een bijbehorende bak kiezen, die ergens in lepelen en dan per se bij 120 het zuinigste uit zijn? (en je wilt ook vlot rijden op de snelweg, als ik het zo lees dus harder dan 120??)
Ga maar alvast je bandenmaat bepalen, eindoverbrengingen berekenen en zo iedere motor-bak-combi nalopen 
|