Thread: Weber vraagje..
View Single Post
Old 23-02-2005, 13:26
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast

Allart-Ghetta ik heb ook niet gezegd dat het niet mogelijk is.

Om een goed antwoord op je vraag te kunnen geven moet je eerst een idee krijgen van hoe een onsteking werkt.

Ik zal even kort uitleggen hoe de onsteking van een 16klepper werkt. (als ik het fout heb hoor ik het graag)

Bij de 16klepper wordt gebruik gemaakt van een zogeheten VEZ-ontsteking. De computer berekent aan de hand van het toerental (bobine) en onderdruk (onderdrukregelaar en inlaatspruitstuk) het juiste ontstekingstijdstip. In de verdeler zit een hall-gever samen met een rotorplaat. In deze rotorplaat zitten 4 uitsparingen. De rotorplaat zit als het ware een beetje verdraaid in het huis. Dat wil zeggen dat ie 60 graden voor het bovenste punt van een bepaalde cilinder een signaal doorgeeft aan de computer. In deze 60 graden berekend de computer aan de hand van de onderdruk en toerental, wat het iedeale ontstekingstijdpunt is.

Voor de rest heb je een tsz schakelapparraat nodig. Deze wordt ook wel onstekingsmodule genoemd.

Dus de hallgever geeft een signaal naar de computer. De computer berekent het ideale onstekingstijdstip aan de hand van onderdruk en toerental. Vervolgens gaat een signaal naar de ontstekingsmodule. De ostekingsmodule vertaald het signaal weer naar de bobine die vervolgens een vonk geeft. (Correct me if am wrong)
Dus wat je nodig hebt is
-onderdruk
-watertemp sensor
-drukdoos die je vacuum bepaald
-nullastregelaar
-verdeler met hall-gever
-bobine
-computer
-ontstekingsmodule

hoop je voldoende geiinformeerd te hebben

groeten peter
Reply With Quote