Zo, na een lange tijd van afwezigheid, wordt het zo net voor de winter toch tijd voor een flinke update!
De laatste update zaten de ATS'jes er nog onder. Jammer genoeg werd ik een aantal dagen later aangehouden in Zoetermeer, door de mannen van de snelweg-politie. Natuurlijk wist ik een aantal kilometer van te voren al hoe laat het was, maar ik hield mij van de domme en vroeg verbaasd waarom ik aangehouden werd.
Volgens de heren staken de achter velgen te ver uit. Uiteraard kwam ik snel met het verhaal dat de APK maximaal 3cm per wielkast voorschrijft, maar jammer genoeg kwamen zij aan met een andere regel:
Quote:
"De nieuwe verkregen spoorbreedte mocht niet meer dan 2% afwijken van de originele spoorbreedte die in de kentekenpapieren staat"
|
Ik had hier werkelijk nog nooit van gehoord, en daarnaast bleek na het kijken in de kentekenpapieren dat hier de spoorbreedte niet eens in vermeld stond.
Er werd gebeld met de centrale, en die kwamen met 140cm op de proppen. Het krijtje en de rolmaat werd er bij gepakt en er werd een streepje op het asfalt gezet, precies bij het midden van elke band. Nadat ik de auto naar voren reed, werd de afstand gemeten: 147 cm
Vervolgens kwam het grappigste moment, de heren gingen aan de slag met de rekenmachine, en na 10(!) minuten kwamen ze tot de conclusie dat ik meer dan 2% overschrijding had!
Ik vroeg uiteraard meteen waarop deze regel eigenlijk was gebaseerd, en er werd mij verteld dat de wegligging slechter zou worden door het verlagen en het verbreden van een auto. Nou heb ik zo hier en daar wel wat natuurkunde meegepakt, en voor zover ik weet betekent een lager zwaartepunt en een bredere spoorbreedte duidelijk een betere wegligging. Maar oke, aangezien ik niet zo'n trek had in gezeik hield ik mijn mond en stemde ik netjes toe.
Daarna kreeg ik wat minder nieuws, de consequenties waren:
- een fikse boete
- een proces verbaal
- inbeslagname van het kentekenbewijs waardoor een geheel nieuwe keuring nodig zou zijn
- geen meter verder mogen rijden
Ik moet zeggen, op dat moment begon ik me steeds vervelender te voelen
Maar godzijdank streken de agenten met hun hand over hun hart, en mocht ik vertrekken met alleen een officiƫle waarschuwing, met de voorwaarde dat ik linea recta naar huis zou gaan en de velgen zou verwisselen.
Tot zover de wijze les, weten we weer een stukje meer over wat wel en niet mag dus
Als je er namelijk goed over na denkt, zullen bijna alle aftermarket velgen er voor zorgen dat de spoorbreedte afwijkt, en het is dus heel snel verboden...
---------------------------------
Het mag duidelijk zijn dat de ATS'jes er onderuit gingen, en ze waren daarna vrij snel weer verkocht. Ik heb toen weer een tijdje rond getuft op de originele staaltjes met de oversized wieldoppen.
Met het geld dat ik voor de ATS'jes kreeg en een fikse bijlegging ben ik gaan investeren in wat onderhoud:
- Distibutieriem vervangen
- multiriem vervangen
- waterpomp vervangen
- einddemper vervangen
- de remleidingen ontroest
- verse APK
- Nieuwe GTI aerotwin ruitenwissers incl nieuwe GTI wisserarmen
Flinke waslijst dus, maar dat kon hij wel even gebruiken.
Maar zoals sommige al een beetje weten van mij, ik kan geen lange tijd zonder nieuwe velgen te kopen
Aangezien het richting de winter gaat, en aangezien ik een klein budget had, heb ik een setje verbreed staal aangeschaft van Arne!
En van de allerlaatste verbreed door vd Mik, dus dat is een goede zaak.
maten: 14 inch, 8J ET 18 met bijna nieuwe Toyo's in 195/45-14
Ze zijn met een spuitbusje gespoten, dus niet heel strak, maar ach daar zie je bijna niks van.
Daarnaast ook nog mooie VW caddy naafkapjes via eBay gekocht die netjes de naaf + de wielbouten verbergen.
Ik wilde dit keer een goede fitment, en ik ben dus aan de slag gegaan met de camber instellingen. Eerst achter door middel van carrosserie ringen, en vandaag dus voor dmv de slobgaten bij de schokbreker. Vervolgens nog even de toe-inn gecorrigeerd en ik ben helemaal tevreden!
De velgen liggen helemaal Flush met de wielkasten, en dat wilde bereiken.
Het is tijd voor foto's (ze vertekenen ietswat, in het echt lijkt hij veel lager):
