Zo, afgelopen weekend met wat vrienden & familie van Brian met de SO42 naar de Nurburgring geweest. Het was afgelopen maandag alweer een jaar geleden dat hij (Brian) bij een eenzijdig verkeersongeval in Belgie om het leven kwam en het leek ons (Mike -z'n broer- en ik) een mooi idee om rond zijn sterfdatum op de Nurburgring te zijn, daar is namelijk zijn as vertrooid ...
Nadat ik afgelopen zomervakantie een uitlaatklep van mijn 1776cc (Brian's oude motor) verbrande en ik niet echt de tijd kon vinden dat te fixen is het gelukkig toch nog gelukt om de 1776 op tijd klaar te krijgen.
De bus heeft het (850km lang) perfect gedaan !! Wel met wat olielekkage (maar dat wist ik al), maar verder heerlijk ontspannen cruisen. Wat een verschil met de laatste keer dat ik met de bus reed zeg..
Ik heb vrijdagavond (na +/- 250 inrijkm's de afgelopen weken) de kleppen gesteld en zaterdag zijn we om 12:30 gaan rijden. De route ging vanaf Rijswijk & Nootdorp naar Utrecht - Eindhoven - Valkenswaard - Hasselt - Luik - Verviers - Spa en gestopt in Schönberg, daar woont Brian z'n moeder.
We zijn daar koud 5 minuten weg of de bus houdt ermee op.. naast me zie ik Mike angstig kijken, maar na het legen van een 5liter brandstof in de tank kunnen we goed 2 minuten later onze weg vervolgen.
Een km of 20 verder kon ik (bij de Belgisch - Duitse grens) de tank volgooien.
Vanaf daar was het nog zo'n 45 minuten rijden naar Kottenborn, waar Rob voor ons een paar kamers in een hotel had geregeld. De route binnendoor is adembenemend mooi. Alles staat daar nu in de herfstkleuren en mijn bijrijder heeft ook de nodige plaatjes geschoten.
In Kottenborn heeft Rob een hotelletje geregeld en voor 35,- per nacht per kamer heb ik prima geslapen.
Zondagmorgen hebben we om 09:00 ontbijt en als we buiten staan (het heeft vanacht 5 graden GEVROREN!) kunnen we de eerste auto's al over het circuit horen boenderen. Hemelsbreed zitten we nog geen km van het circuit af !!
Rond 10:00 rijden we bij het hotel weg, op weg naar Adenau. Daar hebben we afgesproken met Brian's moeder en z'n stiefvader. Hun zullen ons de plek op het circuit aanwijzen waar Brian z'n as is verstrooid.
De bewuste bocht op de Nurburgring waar Brian zn as is uitgestrooid ..
Rond een uur of 12:30 zijn we op weg gegaan naar de ingang van het circuit om te kijken of we misschien ook een rondje de baan opkunnen. Rob in z'n Golf4 TDi (z'n 911 had hij thuisgelaten) ik in de SO42, maar de parking bij het circuit is al een belevenis op zich .. wat een dik spul staat daar !! Ik begrijp best dat Brian hier graag kwam.
Uiteindelijk zijn we de baan niet opgegaan, maar hebben we ergens een terrasje gepakt en zijn we lekkâh in het zonnetje gaan zitten. Om 15:00 zijn Mike en ik weer aan de terugreis (380km volgens de TomTom) begonnen en om 19:30 heb ik Mike weer thuis in Rijswijk afgezet.
Met de km's van de afgelopen weken en dit weekend erbij staat de teller inmiddels op 64.000km (vanaf dag één dat ik met de bus ging rijden -augustus 2003- heb ik het bij proberen te houden) en gaat de bus aankomende winter aangepakt worden. Er worden wat zaken veranderd (achter- en voorremmen), komt er een nieuw interieur in (waar we met z'n viertjes in kunnen slapen) en zal de wielophanging rondom worden hierzien, waarbij de torsievering overboord gezet zal gaan worden en vervangen worden door een coilover setup. Dat heeft wel tot gevolg dat de 7,5 & 9x17 Rota Fuchs velgen eronder vandaan gaan ...