Omdat ik van baan aan het wisselen ben, had ik vandaag en morgen vrij in het kader van dagen opmaken.
Nu komt dat best goed uit, kan ik tenminste weer verder met de bus!
Vanmorgen maar eens begonnen met de spindels monteren!!!!
Voor degene die het interessant vinden, hieronder zal ik beschrijven hoe je die spindels moet monteren en waar ik tegen aan loop.
Eerst het wiel demonteren en het clipje van de kmteller-kabel loshalen
Dit zie je dan als het wiel gedemonteerd is
Met dop 19 de remklauw demonteren, bij mij was deze nog nooit los geweest dus een beetje WD40 en een lange pijp op de ratel did the trick
Dan met een hamer de vetkap van de wielnaaf aftikken
Met een sleutel de inbus losdraaien waardoor je de centralemoer los kan draaien. Let op, het is linkse draad dus naar rechts draaien om de moer los te krijgen!!!!
Als de centralemoer eraf is, kan je de remschijf en naaf als een geheel van de astap nemen
Dit zie je dan
Dan de bovenste fuseekogels losmaken, het excentrische busje van de bovenste draagarm heb je straks weer nodig!!! Het verwijderen van zo'n busje is wel vrij kl*te, maar wel te doen met een fuseekogeltrekker
Dan de draagarmen losmaken. De draagarmen zijn geborgd dmv een inbusbout die in het verenpakket steekt. Let op! Eerst de moeren losdraaien (dop/sleutel 19) en dan de inbus eruit draaien met een goed passende (!!!) inbussleutel
Nu kan je in principe de draagarmen loshalen, de onderste heb ik met spindel en al gedemonteerd. In principe volstaat een vuisthamer om de draagarmen te demonteren, is gewoon een kwestie van rammen!!!
Ik had echter een draagarm die zelfs met een 2 kg vuistje er niet af wilde, dus dan maar een oude schaarkrik er tussen een draaien maar! En reken maar dat het los kom...
Nu nog de schokdemper eraf en je heb gelijk een goede mogelijkheid om de as weer ff van bijvoorbeeld een verse laag bodyschutz te voorzien
Nu kunnen de aangepaste draagarmen eronder, montage in omgekeerde volgorde als demontage. Het grote verschil is, is dat de kogels nu naar boven wijzen ipv naar onder. Hang de spindel aan de bovenste draagarm en zet deze al gedeeltelijk vast. Let op

e excentrische bus is nu verhuist naar de onderste draagarm!
Krik onder de onderste draagarm zetten en deze omhoog krikken, waardoor er weer spanning in het verenpakket komt zodat je de moeren goed vast kan zetten.
Nu de schijf weer monteren met lagers en al er in, de centrale moer vastdraaien (let op, draai deze niet te vast handvast is voldoende!!! Het plaatje onder de centrale moer moet met een schroevendraaier heen en weer bewegen te zijn anders zit het allemaal veel te vast!!!!)
Officieel moet ik de stuurstangen nog vast maken maar dat ga ik morgen doen, eerst maar eens kijken hoe het eruit komt te zien met de spindels
Laag dus, want de as staat nu weer halverwege afgesteld en niet meer in zijn laagste positie maar de band komt nu tegen de wielkast aan... Bus kan nu echt op straat!!!!!!
En toen kreeg ik een telefoontje dat mijn 17" Fuchsen er waren, dus ik heb alles laten vallen en ben ik deze gaan halen!!!
Natuurlijk ff proefpassen en ik ben echt blij dat ik deze velgen heb gekozen!
Sorry, nog een paar plaatjes maar ik vind zo zo vet!
Moet ook weer niet te platte banden gaan nemen want dan ligt mijn vooras echt op straat...