
11-01-2011, 18:38
|
 |
Postwhore
|
|
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
|
|
de dynamo spanning zakt naarmate er stroom getrokken wordt.
onbelast geeft deze 14.4V, als je auto draait en de radio enzo staat aan zal je rond de 14V hangen.
als je de lichten aanzet, achteruitverwarming, chauffageblazer, radio ... zal je spanning zakken tot een 13 a 13,5V. Je accu is in snellaadmodus als die 14,4 volt krijgt, van het moment dat er maar 13,8 of minder aangeboden wordt laad die een stuk trager op. eens onder de 12,5V laad ze niet meer op.
dus als je accu meer stroom trekt voor te laden, dan zakt automatisch de dynamospanning en zal de stroom richting accu ook weer minderen.
als een benzinemotor start met een dieselaccu is er ook veel minder stroom uit de accu gekomen en moet er dus ook minder terug ingestopt worden (=langere levensduur accu. hoe dieper ze ontladen wordt, hoe sneller ze stuk gaan). of je nu korte of lange ritten doet, de accu is minder ontladen omdat het een zwakkere motor is die minder stroom trekt voor te starten. en daarbij gaat een bepaalde motor bij een kleine accu een aantal Ah hebben verbruikt om te starten, maar ook bij een grote accu gaat de motor evenveel hebben verbruikt.
stel dat je accu 44Ah is en je auto trekt er 10Ah uit om te starten. als de dynamo de volledige 55A aan de accu levert is deze op 12min weer vol.
stel je hebt een 92Ah dieselaccu en je auto start opnieuw en trekt er 10Ah uit om te starten. ook deze accu is op 12min weer vol. het schone is, die accu is minder diep ontladen en zal minder stroom opnemen om weer vol te geraken
het verschil tussen de lichtere en zwaardere dynamos is afhankelijk van het aantal electrische verbruikers in de auto. al dan niet airco, electrische ramen, mistlichten, ....
het enige gevaar is als je auto niet wil starten. met een gewone accu zal je motor rondgaan op de startmotor en daardoor zakt de accu spanning een beetje in (als je tegen de 200A begint te trekken). nu kan een diesel accu vlot +600A leveren en deze zal dus niet zoveel in spanning zakken en kan ook langer stroom leveren.
maw, ipv dat je accu ineens leeg is, gaat deze veel langer meegaan en de starter zal uitbranden als je niet eens stopt met starten
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
|