View Single Post
  #11  
Old 02-01-2011, 22:48
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

[QUOTE=3wheel]k, effe update........ cq eindoordeel ter lering ende vermaak........

Het voorgloeirelais wat de timing en temperatuur-registratie voor het voorgloeien regelt was defect. Maar ook 1 van de gloeibougies was dusdanig defect dat de hoofdzekering van het voorgloeisysteem (80a) er uitlag............

Dus ook na vervanging van de regelunit was er na een nachtje afkoelen (we dachten in eerste instantie dat het opgelost was) niemand meer thuis.
voorgloeien met een directe draad werkte wel nog steeds (starte slecht maar sloeg tenminste na een paar pogingen aan)..........

uit laten lezen (wist niet dat dat kon met een AAZ blok, zit tenslotte geen motormanagmentsysteem op en toen bleek het vervangen relais geen stroom te krijgen; het schakelde dus netjes want de zekeringen van de regelunit waren prima in orde; alleen de hoofdstroom voor de gloeibougies was er niet......... na lang zoeken de defecte zekering gevonden die zich bovenin de zekeringskast onder het dashboard bevind en dus door 3 man over het hoofd gezien is tot 1 van ons de zekeringskast gewoon los trok om de stekkerverbindingen e.d. te controleren en toen zag dat er nog een zekering zat..............

zekering vervangen; auto met open motorkap 3 uur buiten gezet............. en voila; lampje gaat aan............. brand even............ gaat uit........... en wagen start zonder problemen.

bedankt overigens voor de tips over de 2 lastig bereikbare gloeiers, na het losmaken van de 2 daarboven liggende brandstofleidingen (we moesten toch wachten tot de boel afgekoeld was) kon ik daar inderdaad voldoende bij.

resumerend voor de mensen met een AAZ blok:

Het voorgloeisysteem bestaat uit de volgende delen:
1 regelunit/relais met hierop 3 zekeringen van 55, 20 en 5a; deze unit bevind zich in de motor-ruimte en zit met 2 bouten onder tegen de beugel waarop het koelvloeistof reservoir is gemonteerd
1 hoofdrelais in de zekeringkast
1 hoofdzekering (80a) in de zekeringskast
4 gloeibougies die met een koperen strip verbonden zijn; er loopt dus alleen een draad naar de eerste bougie aan de bakzijde en het is dus lastig om de bougies afzonderlijk te meten.

allemaal overigens de beste wensen voor 2011
Reply With Quote