View Single Post
Old 30-12-2010, 21:55
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder

Send a message via MSN to Turbo-Variant

De 90pk en 110pk motoren zijn eigenlijk hele simpele en redelijk degelijke motoren. Zou kunnen zeggen dat deze zijn oorsprong vindt in de 1.5/1.6d die al in de Golfjes 1 te vinden waren.

De pompverstuivers zijn een stuk nieuwer qua ontwikkeling. Lopen daardoor naar mijn mening ook mooier en schoner. Nadeel is dat deze motoren ook hun specifieke problemen hebben, wat in sommige gevallen duur kan zijn. Zaken als een defecte kabelboom voor de pompverstuivers komt wel eens voor, maar is niet duur. Een defecte pompverstuiver daarentegen wel.
Wat ook een PD probleem is, al kan de motor daar niet veel aan doen, is slijtage aan alles tussen krukas en wielen. Door het hoge koppel krijgen 2massavliegwiel, koppeling, bak en aandrijfassen flink op de donder. (al is de bak redelijk probleemloos)
Ieder nadeel heb z'n voordeel, dus dat hoge koppel merk je wel terug in het rijden. Of dat opweegt tegen het nadeel is aan jezelf. (al heeft een gechipte 90pk dezelfde problemen, vaak erger)

De 90pk's zijn inderdaad meer te vinden omdat dit de eerste Golfjes 4 waren. De VP'-TDI's (90 en 110pk) zijn geleverd tot halverwege 2002 ergens. (dacht ik) De pompverstuiver was toen ook al op de markt in de vorm van de 115pk TDI. De 100, 130 en 150pk zijn hier weer doorontwikkelingen van en leverbaar vanaf 2002 geloof ik.