Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Restauratie, plaat- en laswerk (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=106)
-   -   Is dit te lassen? (giet alluminium) (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=93257)

yuli 07-12-2011 23:21

Is dit te lassen? (giet alluminium)
 
Helaas vandaag een dure fout gemaakt. Ik was bezig om mijn schuifdakje te repareren van de corrado en heb hiervoor een nieuwe geleiderail gekocht bij de dealer (a 100 Euro). Deze set komt met twee stuks en heb daarom de kapotte kant en de goede kant vervangen.

Echter bij het testen stond mijn accu boor niet op de slipstand en brak alsnog de kabel van de geleiderail (krak). Ik had niet goed gezien dat de veer het probleem was want bij het terugschuiven blokkeerde de kappotte kant.
Al met al mijn eigen fout.

Voordat ik weer een nieuw setje haal vraag ik me af of zoiets te lassen is (TIG)? Het betreft een breuk het materiaal is een paar mm dik. Er komt wel trek en duw spanning op dus als het gevolg is dat het broos wordt zal het wel breken.

Sorry voor de onscherpe, overbelichte foto's:





Rallyegolf20vt 08-12-2011 07:07

Tig lassen zal niet gaan denk ik.
Je brengt er heel veel warmte in.
Solderen wil misschien wel met AL 75 heet dat spul volgens mij.

Zou zelf toch voor een nieuwe gaan.
Als het weer breekt kun je alles weer los maken ;)

Ralph 08-12-2011 07:10

Tig gaat wel...

Rallye-VR6t 08-12-2011 19:55

Quote:
Originally Posted by Ralph
Tig gaat wel...


Dan moet je dat verdomd goed kunnen want dit spuitgietmateriaal kan helemaal niks aan warmte hebben.

AL75 heb ik ook al diverse gietstukken meer gerepareerd.
Er zijn varianten van AL75 onder andere namen bekend.

DUBbeltje 09-12-2011 15:26

al75 gebruiken, langzaam! werkstukje verwarmen to 300/320 graden, dan langzaam in laten vloeien.
Daarna 5 min even laten rusten en dan even tot 100 graden verwarmen en dan snel koelen, heel snel!!
(dit geeft het materiaal meer rek, en breekt het niet zo gauw weer.)

zo heb ik een gietstuk van een nozzlekop van een Renault 5 GT-turbo gerepareert.
werkt perfect. ;)

Lasklus Nederland 09-12-2011 21:03

Quote:
Originally Posted by Ralph
Tig gaat wel...


Klopt..

Quote:
Originally Posted by Rallye-VR6t
Dan moet je dat verdomd goed kunnen want dit spuitgietmateriaal kan helemaal niks aan warmte hebben.


Klopt ook...

Alleen...ik zou het voor deze optie zelf niet doen, 100 euro is een duur foutje inderdaad maar dit Tig laten lassen door iemand die het goed kan (en daar dus waarschijnlijk zijn brood mee verdiend) kost waarschijnlijk de helft.
Ik zou een klant aanraden om een nieuwe kopen, zeker met de mogelik toenemende kans op breuk na het lassen ;)

Nu heb je mazzel dat ik hier lid en sponsor ben en als je in de buurt woont van Amersfoort mag je langskomen en zal ik het gratis proberen te lassen.
Een nieuwe kopen kan daarna altijd nog... :thumbup:

Ralph 10-12-2011 07:24

:thumbup:
Quote:
Originally Posted by Lasklus Nederland
Klopt..



Klopt ook...

Alleen...ik zou het voor deze optie zelf niet doen, 100 euro is een duur foutje inderdaad maar dit Tig laten lassen door iemand die het goed kan (en daar dus waarschijnlijk zijn brood mee verdiend) kost waarschijnlijk de helft.
Ik zou een klant aanraden om een nieuwe kopen, zeker met de mogelik toenemende kans op breuk na het lassen ;)

Nu heb je mazzel dat ik hier lid en sponsor ben en als je in de buurt woont van Amersfoort mag je langskomen en zal ik het gratis proberen te lassen.
Een nieuwe kopen kan daarna altijd nog... :thumbup:






:thumbup: :thumbup:

de clown 10-12-2011 07:48

Topservice van een sponser :thumbup: :thumbup:

sixpack 10-12-2011 09:41

:cool:

VeeDubber 10-12-2011 13:00

Complimenten Patrick! Leuk dat je het zo aanpakt!

Gijs 10-12-2011 19:32

:thumbup:

yuli 13-12-2011 10:21

Hoi Patrick a.k.a Lasklus Nederland

Harstikke bedankt voor dit aanbod en wil daar graag gebruik van maken. Ik kom zelf uit Rijswijk (Den Haag) maar ben niet te beroerd om naar Amerersfoort te rijden.

Benzine is niet gratis maar het gaat nu om de technische uitdaging. Ik heb twee stuks die op de identieke manier zijn gebroken (het oude deel en het nieuwe vervangingsdeel) dus er zijn twee kansen.

Laten we kijken of we een datum kunnen prikken. Ik stuur nog een PB

Lasklus Nederland 13-12-2011 10:27

:thumbup: Ben benieuwd....

AD G60 13-12-2011 10:54

Eventueel heb ik deze kabels nog wel liggen volgens mij en die mogen ook los weg, want dat dakje is toch niet meer compleet.


All times are GMT +1. The time now is 14:36.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.