Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Distributieriem en keerringen vervangen bij NZ (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=90563)

JohanV 29-09-2011 16:01

Distributieriem en keerringen vervangen bij NZ
 
I.v.m. olielekkage ga ik binnenkort met de distributieriem bezig en o.a. de krukaskeerring vervangen. Het gaat om een NZ.

Ik heb de motor al even doorgedraaid om de merktekens te bekijken, en die kloppen precies: kerf krukas op BDP (O) - dan staat punt op nokkenaswiel ook bij merkteken op de kap. Hier moet het volgens het boek staan om de riem eraf te halen en te vervangen.

Maar nu lijkt het mij verstandig ook de nokkenaskeerring mee te nemen want die zweet ook wel wat. Ik zag de waarschuwing dat de krukas dan juist van BDP af moet om de boel niet te beschadigen als de nokkenas draait. Dat die wat gaat draaien kom je denk ik niet onderuit omdat je hem moeilijker tegen kan houden dan de krukas (schroevendraaier in starterkrans).

Hoever moet ik nu de krukas wegdraaien, m.a.w. hoeveel speling heb je voordat je andere kleppen beschadigt? En kan je wel gewoon voor- en achteruit draaien en later gelijkzetten (zolang je geen hele slagen ronddraait)?

Ik hoor het graag! :thumbup:

Johan

Spierings 29-09-2011 18:01

Gewoon de keering zo vervangen, heb hier nog nooit problemen mee gehad.
Gewoon de bout al een slag los draaien als de riem er nog op ligt en daarna op tijd zetten..
Zou de waterpomp mee vervangen omdat je hiermee tevens de riem moet spannen.

tim_j 29-09-2011 20:25

als je de riem en waterpomp toch vervangt;

De nokken en kruk as bouten lossen met de riem er nog op. Dan loop je inprecipe 0 kans om kleppen te slopen.
wel de bout er handvast inlaten zitten omdat je de andere bout ook nog flink moet lossen. :thumbup:

keerring is met een schroefje, etc eruit te pielen.

JohanV 29-09-2011 20:38

Bedankt voor de reacties, ik snap hem. Denk dat het wel gaat lukken. :thumbup:

En ik voel al een mooie how-to met fotoreportage aankomen... :rolleyes:

tim_j 30-09-2011 10:14

Graag ! Dat is altijd handig ;)

JohanV 20-10-2011 16:50

Het knutselproject is gelukt!! Ik zal even kijken hoe ik alles hier nog in het forum neer zet.

De How-to PDF met veel foto's is in ieder geval al klaar en staat hier: How-to Distributie NZ.

De How-to bevat:
- Distributieriem en waterpomp vervangen
- Krukaskeerring en nokkenaskeerring vervangen
- Olie en koelvloeistof verversen

Geldt denk ik voor de motoren HZ (1.05 ltr), MH, NZ, 2G, PY, 3F, AAU en AAV (1.3 ltr). Tenminste ik denk dat dit rijtje wel klopt. Die van mij is in ieder geval een NZ.

:thumbup:

Groeten,
Johan

tim_j 21-10-2011 17:37

:thumbup: :thumbup:

Keurige How-To! Zit goed in elkaar.

Bumper83 21-10-2011 18:47

Erg goed opgebouwde How-To :D

JohanV 21-10-2011 19:51

Maar hoe krijg ik hem hier in "De Werkplaats"? :rolleyes:

tim_j 21-10-2011 20:55

Even een moderator tippen ;) "marcski"

Polopim 04-01-2012 20:18

Ik dacht eraan om zelf mijn distributieriem te gaan vervangen, maar nadat ik dit gezien heb.... :-D


All times are GMT +1. The time now is 13:13.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.