Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   PL -> KR nokkenassen (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=78614)

Mot 08-12-2010 17:20

PL -> KR nokkenassen
 
Wil in mijn pl, kr nokkenassen steken. Had het er gister met iemand over en die begon over de lijnboring? iemand die mij die kan uitleggen. En wat moet ik allemaal mee vervangen als ik die nokkenassen vervang?

Tweede is dat ik ook een supersprint spaghetti spruit ga steken, alleen heb ik een ''tromp'' nodig in de maat 55mm, alleen kan die ik nergens vinden, iemand die weet waar hij online staat?


sampo11 08-12-2010 18:29

Hierbij slijpen ze met de nokkenaskappen op de kop de boring voor de nokkenas.
Hierdoor is de passing precies goed. Vandaar dat je ook de kapjes op de juiste plek terug moet monteren anders is de passing niet goed meer.
Die andere nokkenassen is geen probleem hoor, wordt vaak gedaan!
De spaghetti kan er toch zo op? Of is deze niet voor de 16V?
Anders misschien op ebay?

breadfan83 08-12-2010 18:56

Herm van Longstreet Engineering of Jelmer van JM tuning, beide forumsponsoren, kunnen je met die uitlaat vast wel verder helpen.

Wat die nokkenassen betreft, dat past prima. Je zou ook twee uitlaatnokkenassen van een KR kunnen gebruiken om nog wildere nokken te krijgen zonder een duur setje assen te moeten kopen.

Bij lijboren worden de kappen waar je nokkenas in zit opgeboord tot een overmaat. Dit is alleen maar nodig als je lagers (te veel) speling hebben. Moest het nodig zijn te laten lijnboren, schaf je dan eerst de nieuwe lagers aan. Dan weet je ook zeker dat ze dalijk in de opgeboorde kappen passen. ;)

Mot 08-12-2010 19:19

Maar 2 uitlaatnokkenassen, dan moet er eentje helemaal verbouwd worden zeker?

Is het niet zo dat alleen de inlaat nokkenas verschillend is?

sampo11 08-12-2010 22:15

alleen het deel eraf zagen waar het riemwiel aan zit!
Uitlaatnokkenas heeft een grotere opening als de inlaat as.


[Bij lijboren worden de kappen waar je nokkenas in zit opgeboord tot een overmaat. Dit is alleen maar nodig als je lagers (te veel) speling hebben. Moest het nodig zijn te laten lijnboren, schaf je dan eerst de nieuwe lagers aan. Dan weet je ook zeker dat ze dalijk in de opgeboorde kappen passen]
Hoe bedoel je dit gezien de kap zelf het lager is?
Je kan wel de kap iets afvlakken (zodat het gat te klein wordt) en dan opnieuw lijnboren. Zo krijg je ook een verse passing.
Alleen dat lijkt me niet nodig in jouw geval!

breadfan83 08-12-2010 22:39

Quote:
Originally Posted by sampo11
Hoe bedoel je dit gezien de kap zelf het lager is?


Volgens mij heeeeeeel vroeger gebruikte VW de kappen zelf als lager, nou zitten er lagerschaaltjes in die als lager dienen. De kappen zijn er om de schalen op de plek te houden (en de nokkenas natuurlijk).

Mot 09-12-2010 17:11

Etka geeft aan dat de uitlaatnokkenassen hetzelfde zijn( uitlaat nokkenas 027 109 022 G, tegen inlaat pl 027 109 021 al en KR is 027 109 021 AH)

Wat moet ik vervangen als ik den okkenassen vervangen:
Nokkenas keering
Kleppendekselpakking

Wat nog meer?

Marcski 09-12-2010 17:50

ik heb nog een setje ABF nokkenassen over, die hebben nog meer duratie dan KR nokkenassen én meer lift.
PM me maar als je interesse hebt..

Mot 09-12-2010 18:22

Tenzij ze voor niks zijn dan heb ik intresse;) heb al kr nokkenassen liggen.

Iemand meer info?

sampo11 09-12-2010 19:50

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Volgens mij heeeeeeel vroeger gebruikte VW de kappen zelf als lager, nou zitten er lagerschaaltjes in die als lager dienen. De kappen zijn er om de schalen op de plek te houden (en de nokkenas natuurlijk).

Er zitten nooit losse lagerschalen bij nokkenassen van VW. Dus ik weet niet hoe je daarbij komt? Misschien dat je abuis zit met de krukas?

breadfan83 09-12-2010 21:44

Quote:
Originally Posted by sampo11
Er zitten nooit losse lagerschalen bij nokkenassen van VW. Dus ik weet niet hoe je daarbij komt? Misschien dat je abuis zit met de krukas?


Mi scusi, je hebt gelijk. :D

Ben de laatste tijd wat te veel met die dingen aan 't rommelen.

Ik heb niks gezegd. :tongue:

Marcski 10-12-2010 10:24

Quote:
Originally Posted by Mot
Tenzij ze voor niks zijn dan heb ik intresse;) heb al kr nokkenassen liggen.

Iemand meer info?


okee, monteer die maar gewoon dan :D
in principe zou ik alleen een nieuw kleppendekselpakkingsetje nemen, die nokkenaskeerring lekt niet zo vaak

Ghost1.8T 24-12-2010 09:08

Sampo 11>

Standaard zitten er geen nokkenaslagerschalen in , maar bij een revisiebedrijf kun je gewoon lagerschaaltjes halen voor de nokkenassen, en dat is dan een 1e overmaat ...

vdWal. 24-12-2010 20:05

zit er veel merkbaar verschil in tussen PL en KR nokkenassen?

mischien nog eens iets leuks voor mijn 16vtje anders..

sampo11 25-12-2010 09:21

scheelt wel iets maar je moet geen wereldwonderen verwachten!
ALs je 2 uitlaas assen gebruikt merk je het meeste.

Mot 25-12-2010 17:48

Maar niemand heeft ooit 2 uitlaatnokkkenassen gebruikt, wil eerst wel eens zien dat ze echt sterker zijn

sampo11 26-12-2010 08:27

wie zegt dat? Er rijden er maar zat zo rond.
Heb het zelf ook nog gedaan vroeger

breadfan83 26-12-2010 13:35

Quote:
Originally Posted by vdWal.
zit er veel merkbaar verschil in tussen PL en KR nokkenassen?

mischien nog eens iets leuks voor mijn 16vtje anders..


D'r zit 10pk vermogensverschil tussen de KR en PL, en daarbij is de PL met kat. Geeft dus een beetje aan wat je maximaal kunt verwachten.

vdWal. 26-12-2010 13:46

Quote:
Originally Posted by breadfan83
D'r zit 10pk vermogensverschil tussen de KR en PL, en daarbij is de PL met kat. Geeft dus een beetje aan wat je maximaal kunt verwachten.


thnx maakt het al een stuk duidelijker ;)

breadfan83 26-12-2010 14:04

Quote:
Originally Posted by vdWal.
thnx maakt het al een stuk duidelijker ;)


You're welcome. ;)


All times are GMT +1. The time now is 07:26.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.