Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   Asymetrische indeling verbrandingskamer (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=77168)

breadfan83 02-11-2010 00:35

Niet gecentreerde kleppen
 
Kan iemand me de voor- en nadelen van de hieronderstaande verbrandingskamer vertellen? En ja, dit komt van een productiemotor. :D




De kleppen en bougie staan dus duidelijk te ver naar links in de kamer.

Grote rondje is de kamer, de kleine rondjes de kleppen en de rode stip is de bougie. ;)

breadfan83 02-11-2010 00:35

Asymetrische indeling verbrandingskamer
 
Kan iemand me de voor- en nadelen van de hieronderstaande verbrandingskamer vertellen? En ja, dit komt van een productiemotor. :D




De kleppen en bougie staan dus duidelijk te ver naar links in de kamer.

Grote rondje is de kamer, de kleine rondjes de kleppen en de rode stip is de bougie. Inlaat boven, uitlaat beneden. ;)

Hier nog even een foto van de kop. Zie ook dat de kleppen in de linker kamer minder ver uit het midden staan dan bij de rechter.



Jel Golf 2 GTI 02-11-2010 00:38

hehe, geen flauw idee.

Wist niet eens dat zo iets bestond.

Ben er wel benieuwd naar. :D

knarfmk1 02-11-2010 08:28

neem aan dat de 2 inlaatkleppen groter zijn, hebben ze de boel niet verschoven om zo grotere inlaatkleppen toe te kunnen passen?

knarfmk1 02-11-2010 08:28

de linkse hebben dan hun max. maat zoals nu en de twee rechtse kunnen groter

knarfmk1 02-11-2010 08:29

dubbel topic ;)

dekilo 02-11-2010 09:03

Moeten wij je huiswerk maken?

breadfan83 02-11-2010 10:55

De kleppen zijn allemaal even groot, en zitten eigenlijk zo goed als tegen elkaar. Gaat dus enkel om het feit dat de ene klep tegen de rand van de kamer zit, en de ander een flink stuk ervan af.

breadfan83 02-11-2010 11:00

Quote:
Originally Posted by knarfmk1
dubbel topic ;)


Sorry, waren gisteren wat problemen met de computer. Heeft ie het bij een van de eerste pogingen toch gepost.

Gooi deze maar dicht. ;)

Quote:
Originally Posted by dekilo
Moeten wij je huiswerk maken?


Jow, dit is 't huiswerk dat je in de horeca mee naar huis krijgt. :thumbup:

martiepartie 02-11-2010 11:04

Broodbak eindigt straks met een homp alu en een vijl, omdat hetgene dat hij zoekt niet bestaat en niet met bestaande onderdelen te combineren is. :rolleyes: :tongue:

@Broodvan: denk je er wel om dat als je zelf allerlei vreemde combi's gaat maken je ook een flink risico loopt mbt onvoorziene problemen??

Exotische samenstellingen = exotische problemen :D

breadfan83 02-11-2010 11:12

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Broodbak eindigt straks met een homp alu en een vijl, omdat hetgene dat hij zoekt niet bestaat en niet met bestaande onderdelen te combineren is. :rolleyes: :tongue:

@Broodvan: denk je er wel om dat als je zelf allerlei vreemde combi's gaat maken je ook een flink risico loopt mbt onvoorziene problemen??

Exotische samenstellingen = exotische problemen :D


Het kan wel, en bestaat ook al, maar er is gewoon bar weinig info over te vinden, en er wordt een beetje erg vlot geroepen dat iets niet kan, waardoor de meeste topics al na twe of drie posts dood lopen. Heb al wat tuners uit die tijd gesproken, en zij laten niks los. Audi net zo min trouwens.

De verbrandingskamer hierboven is een beetje overdreven weergave van hoe de Audi 4.2 V8 kop eruit ziet. Een kop die dus gewoon in productie is geweest. Dit was bij de 2e generatie zo, en bij de 3e generatie is dit gewoon zo overgenomen. Komt nog bij dat de verbrandingskamer van cilinders 2 en 3 anders is dan die van 1 en 4. :screwy:

Maar misschien dat de mods even beide topics bij elkaar kunnen gooien? Anders wordt het zo onoverzichtelijk...

breadfan83 02-11-2010 11:23

Quote:
Originally Posted by martiepartie
niet bestaat en niet met bestaande onderdelen te combineren


Kan niet bestaat niet. ;)











(Geblazen) KR met ABH kop. ;)

knarfmk1 02-11-2010 12:04

zitten ze bij een kr kop wel gewoon in het midden?

lijkt erop dat de linkse (dus de 2e of 3e cil.) in het midden zit en de rechtse (1e of 4e cil.) uit het midden, kan me voorstellen dat ze zoiets gedaan hebben door ruimtegebrek in de kop (door koelkanalen of bij de nokkenas) of dat het met warmte huishouding te maken heeft (2e en 3e cil zitten in het midden en zijn dus meestal heter) hoe het de warmtehuishouding helpt zie ik ook effe niet :D

maar als het bij een KR kop wel gewoon in het midden zit lijkt me ruimtegebrek ook niet het probleem

breadfan83 02-11-2010 12:14

Quote:
Originally Posted by knarfmk1
zitten ze bij een kr kop wel gewoon in het midden?

lijkt erop dat de linkse (dus de 2e of 3e cil.) in het midden zit en de rechtse (1e of 4e cil.) uit het midden, kan me voorstellen dat ze zoiets gedaan hebben door ruimtegebrek in de kop (door koelkanalen of bij de nokkenas) of dat het met warmte huishouding te maken heeft (2e en 3e cil zitten in het midden en zijn dus meestal heter) hoe het de warmtehuishouding helpt zie ik ook effe niet :D

maar als het bij een KR kop wel gewoon in het midden zit lijkt me ruimtegebrek ook niet het probleem


Bij de KR zit het gewoon in het midden.

In feite is dit hierboven gewoon een bewerkte 3.6 kop, net zoals het onderblok van de 4.2 een bewerkt 3.6 onderblok is. De reden dat de verbrandingskamers zitten waar ze zitten is omdat de boring van de cilinders versprongen is om zo de 84.5mm grote boring mogelijk te maken. Maar kan me voorstellen dat dit meer met het oog op de verkoop (4.2 op de kofferklep) dan het vermogen en prestaties gedaan is.

Door het zo te doen hoefde Audi geen andere kop en onderblok te ontwikkelen, de nokkenas kon gebruikt worden, de krukas werd gebruikt (waarschijnlijk met andere (asymetrische) drijfstangen, etc. waardoor aardig in ontwikkelingskosten werd gespaard.

Wil dus graag weten in hoeverre de prestaties erop achteruit gaan met een kop-indeling als hierboven, omdat dit de voorlopig enige manier is om een betrouwbare 85mm boring te realiseren, en omdat ik gewoon nieuwsgierig ben. :D

breadfan83 02-11-2010 12:18

Quote:
Originally Posted by knarfmk1
lijkt erop dat de linkse (dus de 2e of 3e cil.) in het midden zit en de rechtse (1e of 4e cil.) uit het midden


Dit is een van de binnenste kamers:




en dit de buitenste:




Beide zijn dus asymetrisch, maar bij de buitenste kamers is dit wel heel duidelijk te zien. Ging (uit m'n hoofd) om 8mm afwijking!

We hebben de steek van de bougies opgemeten, en die is precies 88mm, dus precies gelijk aan de boring-afstand van een KR of 3.6V8.

knarfmk1 02-11-2010 12:52

Ik denk dat de kans op detoneren groter is, en dan vooral bij hoge toerentallen.
Als je de bougie uit het midden zet betekend dit dat de weg van het vlamfront aan de ene zijde langer wordt, en het dus langer duurt voordat het vlamfront dit deel bereikt heeft. Bij hoge toerentallen is de tijd om dit deel te breiken korter, terwijl de vlamfrontsnelheid in principe gelijk blijft. De kans dat dit deel bij hoge toerentallen niet bereikt wordt door het vlamfront is dus groter. Als dit deel niet bereikt wordt zal het mengsel uiteindelijk door de hoge druk zelfontbranden, oftewel detoneren.

al denk ik dat je wel heel hoge toerentallen moet draaien voordat dit zich in dit geval voordoet ;)

plaatje bij t praatje:



knarfmk1 02-11-2010 12:53

het middelste rijtje dus

breadfan83 02-11-2010 12:55

Hoe hoog is heel hoog ongeveer? :D

Thanks in ieder geval al.
Geen risico dat de ene uitlaatklep veel heter wordt dan de ander ofzo?

knarfmk1 02-11-2010 13:08

zo hoog:

/\
|
|
|
|
|
\/

:D, geen idee dus, maar even de vlamfrontsnelheid ergens vandaan halen en je zou het in principe uit moeten kunnen rekenen ;)

denk inderdaad wel dat de linker kleppen heter zullen worden, omdat die dus dichter bij het midden van het vlamfront zitten, maar je zou ook kunnen zeggen dat de rechter uitlaatklep heter wordt omdat ie meer volume hete gassen kwijt moet raken.. tsja, zeg het maar :)

breadfan83 02-11-2010 13:51

Echt ideaal is 't dus niet, maar vreselijk veel kwaad lijkt het ook niet te kunnen. Althans bij de toerentallen van de V8 niet, en die liggen natuurlijk veel lager dan bij 'n opgejakkerde 16v...

Heb ook meteen verschillende 4.2 koppen bekeken, en eigenlijk zien beide uitlaatkleppen er gelijk uit. 't Is niet dat de ene meer verkoold is dan de ander, een andere kleur heeft gekregen oid.


All times are GMT +1. The time now is 04:36.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.