Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=39)
-   -   Gezeik over belastingvrij of niet (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=72497)

cloontje 13-07-2010 18:20

Gezeik over belastingvrij of niet

Vanmiddag heeft een vriend van mij bij de RDW in Nieuwegein te horen gekregen dat de eind datum voor een auto 31-12-1985 is. Maar volgens de site van de belastingdienst (die het uiteindelijk bepaalt) is het nog steeds 31-12-1986.

De belasting dienst zegt :

Vrijstelling voor personenauto's van 25 jaar en ouder
Personenauto's van 25 jaar en ouder zijn vrijgesteld voor de motorrijtuigenbelasting. Als u een personenauto hebt gekocht die ouder is dan 25 jaar, krijgt u van ons automatisch bericht van deze vrijstelling. Als u niet automatisch bericht krijgt, terwijl u denkt dat u in aanmerking komt voor deze vrijstelling, moet u een verzoek bij de Belastingdienst/Centrale administratie indienen waarin u aantoont dat de personenauto inderdaad 25 jaar of ouder is. U kunt hiervoor het (buitenlandse) kentekenbewijs, een keuringsrapport of een ander bewijsstuk gebruiken.

In verband met de toegenomen rijwaardigheid van moderne personenauto's, zijn er steeds meer oudere personenauto's die - op reguliere basis - van de weg gebruikmaken. Daarom wordt deze vrijstelling per 31 december 2011 bevroren. Dat betekent dat personenauto's die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen. Personenauto's die op 31 december 2011 jonger zijn dan 25 jaar, kunnen geen gebruik meer maken van deze vrijstelling

Gr

Oudelut 13-07-2010 19:09

Wat de Belastingdienst zegt klopt volgens de laatste wetswijziging...

De Pul 13-07-2010 19:14

de rdw is volgens mij idd aan een ontmoedigingsproces bezig...
ze zijn erg zeurderig de laatste tijd,vooral mbt wegenbelastingvrij ombouwen naar diesel.moet er morgen weer 1 laten keuren(mb 190, 2.0 diesel ingebouwd),ben benieuwd.

Zollie 13-07-2010 19:30

de RDW heeft er niets mee te maken. Zij keuren, en that's it. Wat er qua belastingen met een auto gebeurt is aan de belastingdienst.

Ronin 13-07-2010 21:49

Quote:
Originally Posted by Zollie
de RDW heeft er niets mee te maken. Zij keuren, en that's it. Wat er qua belastingen met een auto gebeurt is aan de belastingdienst.

Mag wel zo zijn, maar de belastingdienst wordt "gevoed" met gegevens van het RDW. Uiteindelijk zul je wel gelijk (moeten) krijgen maar dat kan wel eens een tijdje kosten.

Alberto 13-07-2010 21:54

dit kon je verwachten ...
denk dat ze straks ook wel een regel gaan bedenken de belasting vrije oude auto's
ik was deze week op de sloop , en daar ging het verhaal dat er een kilometer beperking op kwam ..

we wachten af

FEMME 13-07-2010 22:39

Quote:
Originally Posted by Alberto
denk dat ze straks ook wel een regel gaan bedenken de belasting vrije oude auto's
ik was deze week op de sloop , en daar ging het verhaal dat er een kilometer beperking op kwam ..

we wachten af

Heb ik ook gehoord..
Dan de tellerkabel er maar uit zeker :D :D :D

breadfan83 14-07-2010 07:36

Quote:

we wachten af

't Begint langzaamaan een beetje regeltje op regeltje op regeltje te worden hier in 't land, en de autoriteiten zijn te achterlijk om de meeste regels goed te handhaven. Gaat goed hier!

Wat de belastingdienst zegt klopt, wat het rdw zegt klopt niet. En als je gegevens van het rdw moet hebben voor de belastingdienst, moet dat toch schriftelijk / op papier, dus maakt niet uit wat een keurmeester of helpdeskmiep zegt. ;)

SpiderClass 14-07-2010 08:25

Quote:

we wachten af

Of zoiets als in België, dat je alleen naar shows mag rijden en niet in het donker :( Als zoiets echt moet, dan ook maar gelijk de APK afschaffen voor zulke auto's toch :tongue:

Area51 14-07-2010 08:28

Voor auto's van vóór 1960 is dat al gebeurd hoor, geen APK plicht meer.

Alberto 14-07-2010 09:43

Quote:
Originally Posted by FEMME
Heb ik ook gehoord..
Dan de tellerkabel er maar uit zeker :D :D :D

:D
snel opgelost , dopke 10 in de kofferbak en klaar :thumbup:

Berserker 14-07-2010 12:35

Quote:
Originally Posted by cloontje
Vanmiddag heeft een vriend van mij bij de RDW in Nieuwegein te horen gekregen dat de eind datum voor een auto 31-12-1985 is. Maar volgens de site van de belastingdienst (die het uiteindelijk bepaalt) is het nog steeds 31-12-1986.

Ik denk dat de RDW bedoelt heeft dat op dit moment, dus dit jaar de eind datum voor een auto 31-12-1985 is, aangezien deze 25 jaar zijn, en de uiteindelijke einddatum tot wanneer auto's oldtimer worden is 31-12-1986 (deze zijn nu 24 jaar)

GerardMkIIVR6 14-07-2010 12:40

Ja lekker lullig tegenwoordig.
Gasten als ik kunnen ons levenlang betalen ook al als ik haar straks 20jaar heb gehad en ze 25jaar is mag ik nog steeds betalen.
Maar alle auto's die je tegenwoordig op tv ziet de nieuwe zijn allemaal wegenbelastingvrij JA HOOR lekker is dat wie een nieuwe dure kan kopen wordt WEEEEEER beloont godver.

LRR 14-07-2010 13:02

@Gerard: Oud type deuren erin, omkatten naar 1984 en klaar ;)

GerardMkIIVR6 14-07-2010 13:12

:D moet maar niet hahaha

Oudelut 14-07-2010 19:24

Je blijft niet je leven lang motorrijtuigenbelasting betalen, Gerard, er komt echt wel een (vorm van) kilometerheffing binnen een paar jaar. En dan is de motorrijtuigenbelasting afgelopen...
Tja, qua regelingen is het wel een tikkie raar. Ik betaal extra belasting voor onze auto met een geavanceerde LPG G3-installatie, terwijl de uitstoot daardoor in de categorie komt waar een nieuwe belastingvrij mee is... Maar wat doe je eraan?!

Pedaalemmer 14-07-2010 19:31

Over hoeveel belasting gaat het per auto??? wat een gezeur, koop gewoon een auto die je leuk/mooi vind. Ik tank 10 keer zoveel geld weg (ja echt) in een maand dan ik aan houderschapsbelasting betaal...dus als er iets aangepakt moet worden dan is het brandstof accijnzen.

cloontje 14-07-2010 19:42

Quote:
Originally Posted by Pedaalemmer
Over hoeveel belasting gaat het per auto??? wat een gezeur, koop gewoon een auto die je leuk/mooi vind. Ik tank 10 keer zoveel geld weg (ja echt) in een maand dan ik aan houderschapsbelasting betaal...dus als er iets aangepakt moet worden dan is het brandstof accijnzen.

Ik betaal al genoeg geld voor mijn sigaretten dus ik wil het bij de auto minimaal houden! :D

Gr

RubenD 14-07-2010 19:50

Daar heb je helemaal gelijk in Henk. Maar er zijn ook veel leden hier die graag een belastingvrije auto als hobby auto willen hebben. Die hoef je dan niet te schorsen etc.

Oudelut 14-07-2010 21:23

Precies, zo kun je nog eens wat verzamelen... :D
Als ik voor die 6 auto's allemaal belasting moest betalen kon ik er in geen een meer rijden!

All times are GMT +1. The time now is 15:59.